Dopravní
podnik hlavního města Prahy, akciová společnost
9.5.2008 - Zprovoznění úseku metra C Ládví - Letňany
Dva roky po zprovoznění
stanice metra na trase A Depo Hostivař. Čtyři roky po zprovoznění části
trasy C v úseku Nádraží Holešovice - Kobylisy - Ládví. A 34 let po zahájení
provozu metra v Praze vůbec. Přesně po tolika letech byl otevřen nový úsek
metra na trase C v úseku Ládví (existující stanice) - Střížkov - Prosek
- Letňany.
Stanice metra C STŘÍŽKOV:
Nový úsek metra se začal stavět společně se zprovozněním trasy C v úseku
Nádraží Holešovice - Ládví. Vlaky se do té doby obracely ve stanici Ládví.
Nezajížděly ovšem na obratové koleje za stanicí, které byly vzhledem k
nedořešeným pozemkovým vztahům krátké.
Stanice Střížkov má nástupiště, podobně jako ve stanici Hlavní nádraží,
vpravo ve směru jízdy.
Nad kolejištěm se nachází tři lávky, dvě v úrovni podchodu, jedna v úrovni
povrchových zastávek MHD. Samozřejmostí je skladba několika výtahů a
komerční služby: trafiky, občerstvení, jízdenkové automaty...
Architektonicky celá stavba zapadá do vzhledu pražské části Střízkova a Proseku.
V souvislosti se zahájením provozu metra došlo ke zrušení zastávky
Liberecká, kterou nahradila jednotná zastávka Střížkov s vazbou na metro
C.
Stanice je díky skleněným výplním přes den osvícena denním světlem.
V noci je pak zapnuté osvětlení, jako v ostatních stanicích metra.
Stanice metra C PROSEK:
Stanice Prosek se nachází na křižovatce důležitých dopravních tepen Vysočanská
a Prosecká, vestibuly ústí přímo sem.
V blízkosti stanice je zajištěna vazba na autobusové linky do většiny
lokalit v okolí. V souvislosti s otevřením stanice Prosek nedošlo ke změnám
zastávek.
Stanice je z poloviny zakryt nadchodem, ve zbytku je stavěna podobně výškově,
jako Střížkov nebo Letňany. Lávka nad kolejiště součástí nadchodu není
nijak zajištěná.
Podchod stanice je řešen velmi jednoduše, orientace ve výstupech k zastávkám
MHD je však poněkud horší.
Díky otevření metra probíhá v oblasti Proseka horečná výstavba bytových
i komerčních objektů. Výstavba metra nijak zásadně neovlivnila ostatní
stavby.
Vestibuly, jako i samotné stanice, jsou řešeny dle moderních designerských
trendů: mramor a sklo.
Zajímavostí je, že od nového grafikonu je veden jeden spoj v trase pouze do
stanice Pražského povstání. Dosud takové ukončení bylo viditelné jen při
mimořádnostech v metru.
Stanice metra C LETŇANY:
Stanice Letňany byla velmi kritizovaná za to, že bude umístěná daleko od
bytové zástavby a cestující budou muset vystupovat doslova do polí. Bohužel
se na to nebral ohled, a tak metro pro obyvatele Letňan přínosem není. Například
hodně cestujících se domnívá, že stanice ústí do letňanského obchodního
centra.
Stanice Letňany má v celé síti pražského metr nejširší nástupiště.
To bylo projektováno s ohledem na blízké akce na Pražském výstavním areálu
Letňany, aby bylo možné velmi rychle pojmout a pobrat stovky a tisíce cestujících.
Barevné schéma je patrně ze všech nových stanic nejstudenější, neboť bílá
v kombinaci s červenou je známá již ze stanice Ládví. Tam je ještě doplněna
o velmi chladnou modrou barvu.
Tak zbytečně široký podchod není zas až tak nesmysl. Již tu bylo uvedeno,
že stanice musí pojmout cestující při akcích na PVA Letňany.
Venkovní vestibuly jsou směrovány jak k nové komunikaci vzniklé zejména kvůli
provozu autobusů, tak i k velkolepému terminálu. V současnosti však působí
docela směšně, neboť na něm končí několik linek s delšími intervaly. A
tak spíše zeje prázdnotou.
V terminálu jsou tak ukončeny linky, které dříve jezdily do Kobylis nebo na
Ládví.
V první den provozu na autobusové linky dohlíželo i dispečerské vozidlo
Dopravního podniku hlavního města Prahy, a. s. - pohotovost autobusy.
Všechny snímky jsou pořízeny 9. května 2008 vyjma vlakové soupravy končící
na Pražského povstání a projíždějící linky 177 okolo stanice metra Střížkov.
Ty byly pořízeny o pár dní později vzhledem k nočnímu pobytu v této
lokalitě.
--> Střížkov. Vystupujte
vpravo ve směru jízdy.
--> Prosek. Vystupujte vpravo ve
směru jízdy.
--> Letňany. Konečná
stanice, prosíme vystupte.
Aktualizováno: 24.12.2008
© Filip Vlček 2005 - 2007