Dopravní
podnik hlavního města Prahy, akciová společnost
červenec 2006 - zřícení domu ve Vodičkově ulici


Katastrofa pro tramvajovou
dopravu. Ve Vodičkově ulici se v neděli ráno zřítil dům v rekonstrukci.
Tramvajová doprava, která je již tak paralyzovaná probíhajícími letními
výlukami, se tak ještě více zkomplikovala.

Hned od pádu domu v 7.15
se podařilo do systému MHD vnést jakýsi pořádek. Dispečeři se
vyznamenali a dotčené tramvajové linky se dostávají do objízdných tras.
Vzhledem k probíhající výluce křižovatky Ohrada však na úkor
některých úseků. Zrušené linky číslo 9 a 10 (ne kvůli zřícenému
domu) nahrazují zvláštní tramvajové linky číslo 30 a 39. Kvůli
neprůjezdnosti Václavského náměstí jsou tyto linky vedeny z Karlova náměstí
přes I.P.Pavlovu a Náměstí Míru na Floru.

Zastávky tramvajové dopravy v přerušeném
úseku zejí prázdnotou.

Návaznost se
podařilo z linek NAD X-16 a X-19 obnovit až odpoledne od
15.00, kdy se objevila souhrnná informace na zastávkách, a to jen ve směru
do centra. Někteří tramvajáci cestující vysazují v zastávce Flora,
jiní je vezou až do smyčky. Odklonem jsou nuceny jezdit linky číslo 3, 14,
19, 24, 30 a 39, navíc pak ještě řada nočních linek. Odpoledne je již
vše zaběhnuté. Nadále se však o odklonu linky dozvídáme od řidičů.

V problematické lokalitě na Olšanských
hřbitovech se podařilo částečně obnovit návaznost na náhradní dopravu.
Tramvajové linky číslo 30 a 39 jsou vedeny z Řep původní trasou a
přes Karlovo náměstí, I.P.Pavlovu a Náměstí Míru jedou na Floru. Odtud
pokračují s cestujícími přes smyčku Olšanské hřbitovy do nástupní
zastávky linky číslo 5. Sem byly prodlouženy linky X-16 a X-19 ve směru z Želivského.
Linky pak zajíždí ve směru z centra do prostoru tramvajové zastávky.

Tramvajová linka číslo 39, dříve ukončená
objezdem v Olšanech je nyní ukončena na smyčce Olšanské hřbitovy. Podobně
je na tom linka číslo 30, která jezdí v této lokalitě v běžném provozu
v protisměru linky číslo 39.

Od pondělí
je provoz organizován stejně jako v neděli:
Linka 3:
Levského - … - Karlovo náměstí – Lazarská – Národní divadlo – Staroměstská – Čechův most –
Strossmayerovo náměstí – Vltavská - … - Lehovec
Linka 14:
Sídliště Barrandov - … - Karlovo náměstí
- Lazarská – Národní divadlo –
Staroměstská – Čechův most – Strossmayerovo náměstí - … -
Vozovna Kobylisy
Linka
19:
Kubánské náměstí - … - Hlavní nádraží
– Dlážděná – Masarykovo nádraží – Těšnov – Vltavská –
Strossmayerovo náměstí – Čechův most – Malostranská – Újezd -
… - Kotlářka
Linka
24:
Radošovická - … - Albertov – Výtoň – Palackého náměstí – Národní divadlo – Staroměstská
– Čechův most – Strossmayerovo náměstí – Vltavská – Těšnov – Florenc
- … - Ládví

Linky 30 a 39:
Sídliště Řepy - … (po původní
trase, linka 30 přes Palackého náměstí, linka 39 přes Újezd a Národní
divadlo) – Karlovo náměstí – I.P.Pavlova
– Náměstí Míru – Vinohradská vodárna – Flora – Olšanské
hřbitovy a zpět
Náhradní autobusová
doprava v oblasti Žižkova a Palmovky zůstává zachována s prodloužením
dvou náhradních linek:
Linky náhradní dopravy X-16 a X-19:
… - Mezi hřbitovy – Želivského – Olšanské hřbitovy

Cestujícím chybí
informace o přestupu z hlášení ve vozech. Obvyklá hlášení
jsou pouze doplněna informacemi od řidičů, která se různí:
(linka 30, zastávka Národní třída směr Olšanské hřbitovy) „Upozorňujeme
cestující, že dále pokračujeme přes I.P.Pavlovu
a Náměstí Míru na Floru, kde je konečná“
(linka 19, zastávka Hlavní nádraží směr Kotlářka) „Upozornění
pro cestující. Linka je z důvodu výluky vedena odklonem vpravo přes
zastávky Masarykovo nádraží, Strossmayerovo náměstí, Čechův most a
Malostranská do zastávky Újezd a dále po své trase beze změny na konečnou
zastávku Kotlářka.“

Opět se objevila diskutovaná neexistence a
nesmyslné zrušení tramvajových tratí v centru města. Tramvajová trať
ve spodní části Václavského náměstí by ale nyní byla zbytečná, přestavba
Náměstí Republiky by totiž i tuhle trať vyřadila z provozu.

Situace
téměř po týdnu
Dopravní
situace se ani po týdnu nemění. Výluka byla z původních 4
až 5 dnů prodloužena na více jak týden, nicméně to cestující nepřijímají.
Již v pondělí byl v některých tramvajových soupravách přehrán
software, takže řidiči sami zmatení se změny dopravní situace již nemusí
vyhlašovat zastávky.

Linkové vedení se nijak nezměnilo, kromě
(podle pozorování) opětovného zkrácení linek náhradní autobusové
dopravy X-16 a X-19 do zastávky Želivského. Přestupní vazba mezi linkami
NAD a zvláštních tramvají tím padla.
Aktualizováno: 24.12.2008
© Filip Vlček