Zálohovým tramvajím odzvonilo

Když jsem se v neděli 29. května 2005 dozvěděl, že zálohovým tramvajím odzvonilo, tak to semnou trošku pohnulo. Představil jsem si totiž, jak bude vypadat náhradní spoj za porouchanou či z jiného důvodu vynechanou tramvaj. Stručně a jednoduše řečeno: nepojede.

Ve vší tichosti se postupně vytratily zálohové tramvaje ze stanovišť Vápenka, Dvorce a Malovanka. Naposledy se tramvaj vytratila ze smyčky Florenc. Od 1. června se pak do pražských ulic vypravuje (podle mých informací) o čtyři tramvaje méně. Sice čtyři tramvaje sem, čtyři tam, ale ve výsledném efektu se jedná o "ztrátu" v řádech několika tisíc korun. Aby se ale nezačala ztráta počítat na počty cestujících (zvláště, co se týká další změny - zdražení jízdného). Přestala se vypravovat tramvaj na smyčky Špejchar, Výstaviště, Hlubočepy a Náměstí Bratří Synků. Dopravní podnik tuto skutečnost omlouvá hned dvěma způsoby:
1) Neexistuje trať, kde by byla vedena jediná linka,
2) Výjezdy zálohových tramvají byly ztrátové.

Kobyliská tramvaj ve smyčce Výstaviště v srpnu 2004Jenomže vysvětlujte tuto skutečnost cestujícím. Ti tento stav nepochopí a budou se nadále dožadovat náhradních spojů, které by měly zajistit zálohové tramvaje. Opatření v případě stanoviště Náměstí Bratří Synků je vcelku logické, protože o pár metrů dál se nachází vozovna Pankrác, ale jinak nepochopitelné.

Dopravní podnik udal nějaké důvody, ale zdá se mi, že asi nejsou moc pádné. Ostatně, zkusme si to odůvodnit sami:

1) Neexistuje trať, kde by byla vedena jediná linka.
Opravdu? To je ale záludná věta. Dopravní podnik tak zřejmě v budoucnu nepočítá s tramvajovým provozem na Laurovou, na Podbabu, mezi Palmovkou, Harfou a Starým Hloubětínem, mezi Vysočanskou a Starým Hloubětínem, mezi Černokosteleckou a Ústředními dílnami a z Náměstí Bratří Synků na Pankrác a do Spořilova. A nebo jen tyhle tratě ignoruje? Nechci, aby to vyznělo, že se snažím Dopravní podnik "shodit," ale jen chci upozornit na to, co DP vydává do étheru.

Žižkovská tramvaj na obratišti Špejchar2) Výjezdy zálohových tramvají byly ztrátové.
Pokud bychom se měli zaměřit na stránku financí, tak to jistě. Pokud ve čtyři ráno vyjela tramvaj, která v deset večer zase zatahovala, aniž by nahradila jediný spoj, tak se můžeme bavit o ztrátě. Ale pokud to převedeme na cestující, tak jak na ně asi zapůsobí, když zjistí, že zálohová tramvaj nejede, protože není?

Co se týče významu zálohových tramvají, tak ten je jasný: nahradit vypadlý spoj, který nepojede z důvodu technické závady, nehody nebo neprůjezdnosti části tratě. Navíc si i řidiči během směny odpočinuli, protože se často nemuseli věnovat řízení.

Od středy 1. června 2005 je zrušen systém zálohových souprav na trati.

Neděle 28. května 2005. Zbývají necelé tři dny a také tato zálohová tramvaj bude minulostí...Zálohové tramvaje jsou od zmíněného data připravovány ve vozovnách a vyčkávají i se "svými" řidiči na to, až vypadne nějaký spoj. Třeba se porouchá tramvajová souprava na Letné. Mimo velké omezení tramvajové dopravy, kdy se bude Dispečink zaobírat odklonovými trasami linek, se teď navíc přidává ještě operativní vypravení zálohové tramvaje na vypadlý kurz linky. Odkud? Z vozovny Vokovice nebo Kobylisy? Nebylo by lepší vyslat zálohovou tramvaj ze smyčky Špejchar nebo Výstaviště...?

Pokud bychom se chtěli opravdu dále věnovat úsporným opatřením, tak bychom mohli v brzké době očekávat postupné omezování vypravování autobusových záloh. A jako první bychom mohli zrušit zálohy na terminálech Smíchovské nádraží a Želivského, ne?


Aktualizováno: 24.12.2008
© Filip Vlček