Zálohovým tramvajím odzvonilo
Když jsem se v neděli 29. května 2005 dozvěděl, že zálohovým tramvajím odzvonilo, tak to semnou trošku pohnulo. Představil jsem si totiž, jak bude vypadat náhradní spoj za porouchanou či z jiného důvodu vynechanou tramvaj. Stručně a jednoduše řečeno: nepojede.
Ve vší tichosti se postupně vytratily zálohové
tramvaje ze stanovišť Vápenka, Dvorce a Malovanka. Naposledy se tramvaj
vytratila ze smyčky Florenc. Od 1. června se pak do pražských ulic vypravuje
(podle mých informací) o čtyři tramvaje méně. Sice čtyři tramvaje sem,
čtyři tam, ale ve výsledném efektu se jedná o "ztrátu" v řádech
několika tisíc korun. Aby se ale nezačala ztráta počítat na počty cestujících
(zvláště, co se týká další změny - zdražení jízdného). Přestala se
vypravovat tramvaj na smyčky Špejchar, Výstaviště, Hlubočepy a Náměstí
Bratří Synků. Dopravní podnik tuto skutečnost omlouvá hned dvěma způsoby:
1) Neexistuje trať, kde by byla vedena jediná linka,
2) Výjezdy zálohových tramvají byly ztrátové.
Jenomže
vysvětlujte tuto skutečnost cestujícím. Ti tento stav nepochopí a budou se
nadále dožadovat náhradních spojů, které by měly zajistit zálohové
tramvaje. Opatření v případě stanoviště Náměstí Bratří Synků je
vcelku logické, protože o pár metrů dál se nachází vozovna Pankrác, ale
jinak nepochopitelné.
Dopravní podnik udal nějaké důvody, ale zdá se mi, že asi nejsou moc pádné. Ostatně, zkusme si to odůvodnit sami:
1) Neexistuje trať, kde
by byla vedena jediná linka.
Opravdu? To je ale záludná věta. Dopravní podnik tak zřejmě v
budoucnu nepočítá s tramvajovým provozem na Laurovou, na Podbabu, mezi
Palmovkou, Harfou a Starým Hloubětínem, mezi Vysočanskou a Starým Hloubětínem,
mezi Černokosteleckou a Ústředními dílnami a z Náměstí Bratří Synků
na Pankrác a do Spořilova. A nebo jen tyhle tratě ignoruje? Nechci, aby to
vyznělo, že se snažím Dopravní podnik "shodit," ale jen chci
upozornit na to, co DP vydává do étheru.
2)
Výjezdy zálohových tramvají byly ztrátové.
Pokud bychom se měli zaměřit na stránku financí, tak to jistě.
Pokud ve čtyři ráno vyjela tramvaj, která v deset večer zase zatahovala,
aniž by nahradila jediný spoj, tak se můžeme bavit o ztrátě. Ale pokud to
převedeme na cestující, tak jak na ně asi zapůsobí, když zjistí, že zálohová
tramvaj nejede, protože není?
Co se týče významu zálohových tramvají, tak ten je jasný: nahradit vypadlý spoj, který nepojede z důvodu technické závady, nehody nebo neprůjezdnosti části tratě. Navíc si i řidiči během směny odpočinuli, protože se často nemuseli věnovat řízení.
Od středy 1. června 2005 je zrušen systém zálohových souprav na trati.
Zálohové
tramvaje jsou od zmíněného data připravovány ve vozovnách a vyčkávají i
se "svými" řidiči na to, až vypadne nějaký spoj. Třeba se
porouchá tramvajová souprava na Letné. Mimo velké omezení tramvajové
dopravy, kdy se bude Dispečink zaobírat odklonovými trasami linek, se teď
navíc přidává ještě operativní vypravení zálohové tramvaje na vypadlý
kurz linky. Odkud? Z vozovny Vokovice nebo Kobylisy? Nebylo by lepší vyslat zálohovou
tramvaj ze smyčky Špejchar nebo Výstaviště...?
Pokud bychom se chtěli opravdu dále věnovat úsporným opatřením, tak bychom mohli v brzké době očekávat postupné omezování vypravování autobusových záloh. A jako první bychom mohli zrušit zálohy na terminálech Smíchovské nádraží a Želivského, ne?
Aktualizováno: 24.12.2008
© Filip Vlček