Dopravní
podnik města Ústí nad Labem, a. s.
Znalost
pravopisu pokulhávala (pokulhává)
Pokud někdo provozuje městskou hromadnou dopravu na vesnici, nějaká ta chybička se přehlédne. Pokud ale jezdí několik let trolejbusy s pravopisnou či stylistickou chybou, domnívám se, že je to ostuda nejen pro samotný Dopravní podnik, ale i pro toho, kdo se o přidělenou práci měl postarat svědomitě a za kterou tak byl i odměněn.
Vývoj linkových orientací pro trolejbusovou linku číslo 58
Když jsem nedávno byl u jednoho známého řidiče, mrknul jsem na cedule, které má ve voze. Odborně by se tomu mělo říkat "linkové orientace", ale pro běžného cestujícího jsou to běžné těžké kovové cedule, se kterými mají hodně práce i aranžéři Dopravního podniku před ranním výjezdem.
Protože mu pravděpodobně někdo nové a ještě těžší orientace odcizil, vrátily se mu do druhé části vozu cedule staré. A tak jsem se mrknul a srovnal současnost, brzkou minulost a ještě i kousek minulosti předtím. A jak to dopadlo?
Nejstarší cedule popisuje provoz linky v době od 5. června 1993 do 31. května 1998. Tehdy linka jezdila na sídliště Pod Vyhlídkou. Jednalo se o druhou etapu provozu linky číslo 58. Předtím jezdila v trase z Holoměře na Přemyslovců (dnešní Žežická).
Od 1. června 1998 začala linka jezdit v nové trase, jak dokládá linková orientace. Jedná se o způsob označení linky, který se neudržel. A ani se na jiných linkách nezavedl. Nejenom styl písma, ale i velikost čísla 58 se výrazně změnila.
A to je už současnost. I této orientaci by se dalo vytknout, že zastávka Klíše neexistuje. Je Klíše Hvězda a Klíše lázně. Ale to už je detail. Myslím si, že tato orientace je bezchybná, ale další chybičky na sebe nedávají dlouho čekat!
Výluka na Pražačce a chyba v jednom jízdním řádu
Velkolepou akcí lze nazvat výluku trolejbusové dopravy kvůli přestavbě křižovatky Pražačka. Ta se stala poměrně obdivovaným dílem poblíž hotelu Vladimir. Ale i tato výluka byla zranitelná na pravopis českého jazyka. Ne totiž vše, jak se slyší, se musí bezpodmínečně i psát. A tak vznikají nové názvy zastávek i obchodů.
Jako tomu bylo po dobu jednoho týdne v jízdním řádu zvláštní autobusové linky číslo 30, která kapacitně nahrazovala trolejbusy v sídlištích Hornická a Mírová a spojovala je s centrem.
Závěrečné ponaučení?
Doporučoval bych Dopravnímu podniku, aby se více zaměřil nejen na práci "svých" podřízených, ale i na samotnou pravopisnou stránku. Malé "t" v názvu zastávky Severní Terasa se neobjevilo poprvé a navíc: zkratky bych u Ústeckého DP raději úplně zakázal...
Aktualizace dne: 24.12.2008
© Filip Vlček 2005 - 2009