Dopravní
podnik města Ústí nad Labem, a. s.
Kauza Ústecký deník versus Dopravní podnik Ústí
V reakci na ohlasy řidičů městské hromadné
dopravy v Ústí jsem já ze své profese redaktora sestavil a následně vydal
článek, který následující dny nejen v Dopravním podniku, ale i v samotné
redakci rozvířily dost silné debaty. I na mě to je silné kafe a nestačil
jsem se divit.
V
září už nevyjedeme, hrozí řidiči trolejbusů
Zatím
si buď chodí pro neschopenky, nebo podávají výpovědi
Ústecký
deník 27.6.2006
Filip VLČEK
Dopravní podnik včera jednal za zavřenými dveřmi o zvýšení
mezd řidičů.
Ústí nad Labem - Pokud nám nepřidáte, házíme se marod či podáme
hromadné výpovědi. To vzkazují řidiči trolejbusů a autobusů ústeckému
Dopravnímu podniku.
Ten jim slíbil přidat, ale slib nedodržel. "Myslel jsem si, že tu
dojezdím do důchodu. Přemýšlím ale, že v září odejdu na
nemocenskou nebo úplně z DP," řekl jeden z řidičů, který si
nepřál být jmenován. Již nyní má podnik problém s vysokou absencí
řidičů a riskuje vyšší.
Řidiči upozorňují, že Dopravní podnik měl několikrát možnost jim
přidat či alespoň vyplatit jednorázové prémie. Místo toho se ale z
médií dověděli, že DP velkoryse městu vrátil přes 4 miliony korun
ze mzdových fondů.
"Přitom peníze navíc bychom si zasloužili. Ať už za letošní
povodně nebo rozkopané centrum, kdy se skutečně nedalo jezdit," míní sborově řidiči.
Nadějí šoférů byla předsedkyně odborů Dopravního podniku. Ani ta
ale na včerejší schůzce nic nezmohla. "Jediné, co vám mohu po
jednání říct je, že v dubnu byla uzavřená kolektivní smlouva a tu
podnik dodržuje," řekla Irena Fišerová. Na žádné mimořádné
prémie v případě zhoršení pracovních podmínek podle této smlouvy řidiči nemají nárok.
Hodinová mzda řidičů u ústeckého DP činí 58 korun. Trolejbusáci a
autobusáci se shodují, že ve srovnatelné Plzni mají mzdu dvakrát vyšší.
To potvrdila i Alena Suttrová z kanceláře generálního ředitele Plzeňských městských
dopravních podniků.
"Průměrná hodinová mzda řidičů tramvají, trolejbusů a
autobusů překračuje 100 korun," uvedla Suttrová.
Výkonný ředitel Dopravního podniku města Ústí nad Labem Pavel Havránek
se ke včerejšímu jednání odmítl vyjádřit.
Ani mluvčí dopravního podniku Milan Knotek o jednání včera večer
nevěděl. "Pan Havránek mi telefon nezvedá, takže ani já nejsem
schopen nic říct." |
Ještě
ten samý den však dopravní podnik přeci jen zareagoval. A to tak ostře, že
jsem v jednu chvíli nevěděl, jak mám reagovat. Následné konfrontace a
bezpečnostní ujišťování se mezi řidiči MHD jsem byl ale přesvědčen o
tom, že vše uvedené ve výše uvedeném článku, je pravda, za kterou si
stojím. A to nejen kvůli sobě, ale také v rámci uhájení zájmu řidičů.
Ústecký
řidič bere za hodinu přes 108 korun
Řidiči městské
dopravy v Plzni nemají dvakrát vyšší mzdu, než řidiči ústeckého
Dopravního podniku, jak se uvádí v článku „V září už
nevyjedeme, hrozí řidiči trolejbusů“ ze
dne 27. 6. 2006 v Ústeckém deníku.
Průměrná hodinová mzda ústeckého řidiče překračuje 100
korun, tedy stejně jako v Plzni. V Dopravním podniku města Ústí
nad Labem, a.s. to bylo loni 108,5
koruny/hod. Autor článku srovnal nesrovnatelné – hodinovou základní
mzdu místních řidičů po nástupu do zaměstnání a průměrnou mzdu
v Plzni. Ještě použil formulaci „…ve srovnatelné Plzni“ –
vozy MHD v Plzni najedou dvakrát více kilometrů a přepraví dvakrát
více cestujících…
Částka 58 korun za hodinu, kterou redaktor zmiňuje, je vstupní
tarif ústeckého řidiče platící pouze první tři měsíce jeho
pracovního poměru (zkušební doba). I zde není údaj publikován zcela
přesně, neboť to je 58,60 Kč. Poté se tarif okamžitě zvyšuje na
66,40 Kč, po dvou letech je to už 67,60 Kč a řidič, který jezdí ve
firmě 15 let, dostává 74,20 Kč.
Abychom však dosáhli průměrné mzdy ústeckého řidiče, musíme k
tomuto tarifu připočítat i široký souhrn příplatků. Jde např. o
30 % z průměrné hodinové mzdy za službu o víkendu, o 25 % z průměrné
hodinové mzdy za každou přesčasovou hodinu či 100 % z průměrné
hodinové mzdy za práci o svátcích. Dále je možné zmínit např. příplatek
1,50 Kč/hod. za každou hodinu odpolední směny (od 14:00 do 22:00
hod.), 6 Kč/hod. za každou hodinu směny noční (od 22:00 do 6:00) a měsíční
odměnu z fondu vedoucího ve výši 750 korun. Řidiči rovněž
obdrží jednu korunu za každou prodanou jízdenku a u kloubového
vozidla 10 haléřů za každý ujetý kilometr (měsíčně to dělá
zhruba 400 Kč na „hlavu“).
Řidiči samozřejmě obdrželi odměnu za ztížené podmínky při jízdě
rozkopaným centrem. Představenstvo akciové
společnosti v této souvislosti schválilo odměnu 1000 korun každému
ze 45 vybraných pracovníků (řidičů i přepravních kontrolorů).
Zcela nepravdivá je informace o tom, že Dopravní podnik vrátil městu
4 milióny korun ze mzdových fondů. Pokud dojde k nevyčerpání
mzdových prostředků, zůstávají tyto peníze na účtu akciové
společnosti, která je může použít na výplatu odměn, příplatků,
apod.
Vedení Dopravního podniku města
Ústí nad Labem, a.s. uzavřelo 28. března se svými odborovými
organizacemi kolektivní smlouvu zajišťující mzdový nárůst o 3 %.
Odbory s tímto navýšením vyslovily
souhlas podpisem této smlouvy. Vedení společnosti se s odborovou
organizací na jednání dne 26. 6. 2006 dohodlo, že navýšení základních
platů bude předmětem kolektivního vyjednávání pro roky 2007 –
2008. Dále bylo konstatováno, že uzavřená kolektivní smlouva je ze
strany vedení Dopravního podniku města Ústí nad Labem a.s. plněna
beze zbytku.
Milan
Knotek
Tiskový
mluvčí
Dopravního
podniku města Ústí nad Labem |
Mluvčí dále spekuloval nad tím, zda Pavla
Havránka vůbec někdo kontaktoval. Vzhledem k následným telefonickým vysvětlením
ale nakonec tento odstavec stáhl, nicméně u zbytku se dožadoval zveřejnění,
ke kterému také nakonec došlo (zde je uvedena neupravovaná verze bez zmíněného
odstavce, která se může oproti tisku lišit).
Ačkoli jsem chtěl věc nechat být a vrátit se k ní, skrze mé známé a
nakonec i svých stránek jsem se rozhodl zveřejnit i své prohlášení, které
v Ústeckém deníku doposud nebylo publikováno.
Prohlášení
redaktora Ústeckého deníku ke stanovisku Dopravního podniku k článku
otištěném v Ústeckém deníku ve čtvrtek 29. června 2006.
Vážení
čtenáři, cestující a zaměstnanci DP,
rozhodl jsem se reagovat na rozdíly mezi zveřejněným článkem v Ústeckém
deníku a stanoviskem Dopravního podniku města Ústí nad Labem slovy
jeho mluvčího Milana Knotka, které vyšlo o dva dny později. Už jen
proto abych obhájil nejen zájmy své, ale i řidičů trolejbusů a
autobusů.
Původně jsem chtěl nejprve komentovat vyjádření DP, že Pavla Havránka
nikdo nekontaktoval. Mluvčí Milan Knotek ale nakonec tuto formulaci stáhnul,
takže se komentáře vyhnu.
Naprosto nechápu, proč byla jednorázová prémie za ztížené podmínky
při jízdě rozkopaným centrem schválena a přidělena jen vybraným
pracovníkům. Domnívám se, že v uplynulých měsících přes
centrum jezdili všichni řidiči a nárok na prémii měli tedy všichni.
Mluvčí DP dále zpochybňuje část věty o mzdách, že „…ve
srovnatelné Plzni…“. Tvrdí, že já jako autor článku srovnávám
nesrovnatelné a vysvětluje, že vozy MHD v Plzni najedou dvakrát více
kilometrů a přepraví více cestujících. Svým tvrzením „…ve
srovnatelné Plzni…“ míním, že řidiči jezdí stejné výkony,
stejný počet hodin a zhruba stejně dlouhé linky. Hlavně Plzeň srovnávali
řidiči, ne já. Co je ale důležité: řidiči mají stejné riziko s cestujícími
v provozu.
Tolik mé vyjádření k hlavním bodům stanoviska Dopravního
podniku. Zdůrazňuji, že má tvrzení, která jsem uvedl v článku
Ústeckého deníku, jsou pravdivá a stojím si za nimi. Stanovisko DP
nic nezmění na tom, co jsem uvedl.
Svým vyjádřením chci DP ujistit, že jsem připraven na eventuelní žalobu.
Filip
Vlček
Redaktor Ústeckého
deníku |
Zatím předpokládám, že ohlasy se patrně
budou hrnout zejména z řad řidičů, ale uvítám i názory vás cestujících.
Prosím, zasílejte je buď poštou na adresu Klíšská 25, Ústí nad Labem,
400 01, nebo e-mailem na adresu vlcoun@tovara.cz.
Na obálku nebo do předmětu připište, prosím, heslo Kauza DP.
Ohlasy z řad řidičů jsou kladné. Věty typu "konečně jim to někdo
natřel" mne ale neuspokojí. Pro to, aby se Dopravním podniku alespoň něco
změnilo, je potřeba udělat více a ne jen "napsat článek", za
který mi mimochodem hrozila i žaloba. Chce to, aby se řidiči skutečně spolčili
a vymysleli, jakým způsobem dále pokračovat ve výkonu povolání. Řízení
vozu MHD je skutečně riskantní záležitost...
Aktualizace dne: 21.12.2008
© Filip Vlček 2005 - 2009
