Integrovaná doprava Plzeňska
Plzeňské městské
dopravní podniky
Vážení návštěvníci,
z důvodu absence zpravodaje pro plzeňské aktuality jsme byli nuceni informace
přesunout do sekce Odjinud. Věříme, že situaci pochopíte.
Tato stránka je specifická, zredukována z několika podstránek.
Dopravu v krajské západočeské metropoli zajišťují kromě tramvají a trolejbusů také autobusy. Do systému jakési MHD je zařazeno i několik dalších linek do okolních obcí.
Plzeň,
krajská metropole ležící na soutoku čtyř řek, má dobře propracovaný
systém městské hromadné dopravy. Fungující integrovaná doprava,
která je v kraji známá pod zkratkou IDP (= Integrovaná doprava Plzeňska)
zahrnuje městskou, meziměstskou a železniční dopravu. Tramvajová doprava
čítá tři linky, trolejbusová pak 6 linek, kdy jedna jezdí jen v pracovních
dnech. Doplňkovou síť tvoří autobusy, počet linek v loňském roce přesáhl
dvacítku.
Tři noční linky jsou značeny N1, N2 a N5 a jezdí v přibližných trasách
tramvají.
Do
systému městské a příměstské dopravy zasahuje jak Plzeňský městský
dopravní podnik, tak i řada dalších provozovatelů. ČSAD autobusy Plzeň,
Probo Trans Beroun, Miroslav Hrouda a České dráhy. Tento komplet vystupuje
pod společným názvem Plzeňský holding.
Do systému příměstské dopravy je zařazeno přes čtyřicet dálkových
autobusových linek a 9 úseků železničních tratí. Navíc, za hranice města
vyjíždí i některé linky městské hromadné dopravy včetně trolejbusových
(linka číslo 12 z Božkova do Letkova).
Zvláštností provozu jsou dva úseky, ve kterých je využíván pomocný agregát trolejbusů standardní délky 21TrACI, takzvané Trejsiny. První úsek je u spojů linky číslo 12, které jsou vedeny kopcovitou oblastí z Božkova až do Letkova. Zde spoj vyčkává zhruba dvě minuty a jede zpět do centra Plzně. Druhou oblastí jsou vybrané spoje linky číslo 13, které nejedou do Černic, ale k nově vybudované obchodní zóně.
Většina zátahů tramvajových i trolejbusových linek probíhá s cestujícími.
O změně trasy jsou cestující upozorněni hlášením, že "tento spoj
pokračuje přes Prokopovu ulici a ulici U Trati do vozovny". Cestujícího
neznalého místních poměrů však trolejbus vyhodí ve zmiňované zastávce
U Trati, zastávka Vozovna v síti MHD neexistuje.
Fotografie
z provozu plzeňské městské hromadné dopravy:
První zářijový
pátek v roce 2005 se na tramvajové konečné Bory setkala s tramvají
plzeňských žlutošedých barev článková tramvaj KT8D5 evidenčního
čísla 296.
Motorový
osobní vlak (zapojený do systému IDP) u Šťáhlavic v roce 2005.
První zářijový
pátek v roce 2005 přivezl několik cestujících odpolední spoj linky
číslo 13 k nákupnímu centru v Černicích. V tomto úseku využívá
pomocného motoru, protože k této konečné není protažené trolejové
vedení.
První zářijový
pátek v roce 2005, který se projevoval značně vysokými teplotami, umožnil
zachytit trolejbus 24Tr evidenčního čísla 499 na sídlišti Bory. Na
zastávce Heyrovského se za trolejbus navíc ještě postavil autobus
Solaris Urbino z linky číslo 30.
Tramvajové obratiště Košutka s článkovou tramvají KT8D5.
Styl označníku v tramvajové zastávce Náměstí republiky v roce
2005.
První zářijový
pátek v roce 2005 vyjíždí z vozovny tramvají v Cukrovarské ulici na
odpolední část dělené směny článková tramvaj Astra. Vzhledem k
tomu, že se jedná o jedinou tramvajovou vozovnu, ta vypravuje tramvaje
na všechny linky číslo 1, 2 a 4.
Pracovní vůz T3 evidenčního čísla 100 vyjíždí na revizi trolejového
vedení a tramvajové tratě v první zářijový víkend 2005.
Stav kolejí je v
některých případech vyloženě kritický. Po rekonstrukci kolejové
konstrukce v sadech Pětatřicátníků se o další podobné akci neuvažuje.
A tak se kromě kritické situace U Zvonu setkáváme i jinde s
"dvojitými" kolejemi...
Hlášení zastávek a mimořádností:
Linkové vedení tramvají:
Linka 1: Slovany - Mikulášské náměstí - Hlavní nádraží ČD, Sirková - Náměstí Republiky - Pod Záhorskem - Mozartova - Bolevec
Linka 2: Světovar - Mikulášské náměstí - Hlavní nádraží ČD, Sirková - Náměstí Republiky - Výstaviště - CAN, Skvrňanská, Malesická - Skvrňany
Linka 4: Bory - Dobrovského, Klatovská - U Práce, Klatovská - Sady Pětatřicátníků - Pod Záhorskem - U Družby - Košutka
Linka X: Zatahující spoje do vozovny Slovany v době ukončení přepravní špičky a denního provozu. Bory - Dobrovského, Klatovská - U Práce, Klatovská - Náměstí Republiky - Hlavní nádraží ČD, Sirková - Mikulášské náměstí - Slovany
Linka X: Zatahující spoje do vozovny Slovany v době ukončení přepravní špičky a denního provozu. Košutka - U Družby - Pod Záhorskem - Sady pětatřicátníků - Náměstí Republiky - Hlavní nádraží ČD, Sirková - Mikulášské náměstí - Slovany
Linkové vedení trolejbusů:
Linka
10: V úseku CAN, Husova -
Škoda, VII. brána jsou vedeny pouze vybrané spoje.
Doubravka, Na Dlouhých - Hlavní nádraží ČD, Americká - U Práce, Tylova -
CAN, Husova - Škoda, VII. brána
Linka 11: Ústřední hřbitov II - Stavební stroje, Rokycanská - Hlavní nádraží ČD, Americká - U Práce, Tylova - CAN, Husova
Linka 12: V úseku Letkov - Božkov jsou vedeny pouze vybrané spoje. Letkov - Božkov - Sladkovského, Hospic - Hlavní nádraží ČD, Americká - U Práce, Tylova - CAN, Tylova - Nová Hospoda
Linka 13: Spoj zajíždí buďto do Černic nebo do Černice, nákupní zóny. Lobzy, Pod vrchem - Hlavní nádraží ČD, Americká - U Práce, Tylova - Zimní stadion - Náměstí Milady Horákové - Černice - Černice, nákupní zóna
Linka 14: V provozu pouze v pracovních dnech. Goethova - Zimní stadion - Doudlevce - Tyršův most - U Teplárny - Bory, Heyrovského
Linka 16: Doubravka, Zábělská - Hlavní nádraží ČD, Americká - U Práce, Tylova - Fakultní nemocnice Bory - Bory, Heyrovského
Užitečné odkazy:
www.pmdp.cz - oficiální stránky dopravce
Aktualizováno: 21.12.2008
© Filip Vlček 2005 - 2009