http://vlcoun.tovara.cz
Dopravní krize v Ústeckém kraji v roce 2006
celkové zhodnocení situace
Dopravní
podnik Ústeckého kraje si už počítá své poslední jízdy. Bohužel, mediální
souboj s Ústeckým krajem odnesou řadoví zaměstnanci podniku, řidiči. Většina
z nich patrně přešla díky velkolepým inzerátům přímo v jízdních řádech
k novému dopravci na Ústecku, ke Zdaru, ale někteří zůstanou bez práce.
Nicméně už se stalo. A tak v sobotu 9. září 2006 vyjely do provozu jen
linky, "které si na sebe vydělají". Na Ústecku zůstalo jen několik
desítek spojů (viz fotografie níže) a většinu spojů na lince do Petrovic
a zpět. Dopravce však tento výpadek již od srpna avizoval. A tak se Ústecký
kraj stačil na případné přerušení provozu připravit. Jen někde, ale
doprava byla pokryta na všech linkách.
A tak osiřelo autobusové nádraží, ze kterého začalo odjíždět minimum
spojů a autobusy náhradních dopravců měly do prostoru nádraží vjezd zakázán.
Jak absurdní, že?
Největší měrou pomohl dopravce Zdar Žďár nad Sázavou. Ten pokryl většinu
linek včetně té do Petrovic. A tak sem jezdily spoje tuplované, tedy dvojité.
Cestující tak měli na výběr, zda tím či jiným dopravcem. To jen tak někdo
v republice neměl.
Osmi autobusy pomohl také Dopravní podnik hlavního města Prahy, a. s. Čtyři
z Ústí putovaly na Teplicko, čtyři (včetně vozu 4077
s digitálními orientacemi) zůstaly na Ústecku. Zde jezdily převážně na
linkách přes Velké Březno a do Chuderova.
Ze začátku byli cestující v rámci "Příležitostné dopravy" přepravováni
zdarma, jízdné platil Ústecký kraj. Postupně, s obsazováním linek
jednotlivým dopravcům, se ale bezplatná doprava vytrácela.
Hojně vypomáhal na některých linkách také Dopravní podnik města Děčína.
Na meziměstské linky občas nasadil i nízkopodlažní autobusy.
Od 16. října do provozu vyjela linka číslo 4. Nahradila stávající příležitostnou
dopravu na lince do Habrovic, Řehlovic a Dubic. Od září na této lince
jezdil Dopravní podnik města Ústí nad Labem, linka ale nebyla zařazena do
systému MHD a neměla číslo, jen směrové značení.
Kuriozitou byl autobus Karosa pražského dopravce s evidenčním
číslem 4077. Ten totiž jako jediný z pražských autobusů disponoval
digitálním transparentem. V provozu s cestujícími jezdil bez označení, občas
ale bylo k vidění "Smluvní jízda" nebo "Manipulační jízda".
Na linkách vypomáhal i dopravce ČSAD MHD Kladno, a. s.
V průběhu listopadu začal Ústecky kraj umisťovat pro nové dopravce své
označníky...
...a v prosinci krize definitivně skončila. Většina linek je obsazena trvalými
dopravci.
Mrkněte také na stránku věnovanou poslednímu dni provozu pražského
autobusu 4077 na Ústecku.
Aktualizováno: 21.12.2008
© Filip Vlček 2005 - 2009