http://vlcoun.tovara.cz
Dopravní krize v Ústeckém kraji v roce 2006
celkové zhodnocení situace

Dopravní podnik Ústeckého kraje si už počítá své poslední jízdy. Bohužel, mediální souboj s Ústeckým krajem odnesou řadoví zaměstnanci podniku, řidiči. Většina z nich patrně přešla díky velkolepým inzerátům přímo v jízdních řádech k novému dopravci na Ústecku, ke Zdaru, ale někteří zůstanou bez práce.



Nicméně už se stalo. A tak v sobotu 9. září 2006 vyjely do provozu jen linky, "které si na sebe vydělají". Na Ústecku zůstalo jen několik desítek spojů (viz fotografie níže) a většinu spojů na lince do Petrovic a zpět. Dopravce však tento výpadek již od srpna avizoval. A tak se Ústecký kraj stačil na případné přerušení provozu připravit. Jen někde, ale doprava byla pokryta na všech linkách.



A tak osiřelo autobusové nádraží, ze kterého začalo odjíždět minimum spojů a autobusy náhradních dopravců měly do prostoru nádraží vjezd zakázán. Jak absurdní, že?



Největší měrou pomohl dopravce Zdar Žďár nad Sázavou. Ten pokryl většinu linek včetně té do Petrovic. A tak sem jezdily spoje tuplované, tedy dvojité. Cestující tak měli na výběr, zda tím či jiným dopravcem. To jen tak někdo v republice neměl.



Osmi autobusy pomohl také Dopravní podnik hlavního města Prahy, a. s. Čtyři z Ústí putovaly na Teplicko, čtyři (včetně vozu 4077 s digitálními orientacemi) zůstaly na Ústecku. Zde jezdily převážně na linkách přes Velké Březno a do Chuderova.







Ze začátku byli cestující v rámci "Příležitostné dopravy" přepravováni zdarma, jízdné platil Ústecký kraj. Postupně, s obsazováním linek jednotlivým dopravcům, se ale bezplatná doprava vytrácela.





Hojně vypomáhal na některých linkách také Dopravní podnik města Děčína. Na meziměstské linky občas nasadil i nízkopodlažní autobusy.







Od 16. října do provozu vyjela linka číslo 4. Nahradila stávající příležitostnou dopravu na lince do Habrovic, Řehlovic a Dubic. Od září na této lince jezdil Dopravní podnik města Ústí nad Labem, linka ale nebyla zařazena do systému MHD a neměla číslo, jen směrové značení.



Kuriozitou byl autobus Karosa pražského dopravce s evidenčním číslem 4077. Ten totiž jako jediný z pražských autobusů disponoval digitálním transparentem. V provozu s cestujícími jezdil bez označení, občas ale bylo k vidění "Smluvní jízda" nebo "Manipulační jízda".





Na linkách vypomáhal i dopravce ČSAD MHD Kladno, a. s.



V průběhu listopadu začal Ústecky kraj umisťovat pro nové dopravce své označníky...



...a v prosinci krize definitivně skončila. Většina linek je obsazena trvalými dopravci.

Mrkněte také na stránku věnovanou poslednímu dni provozu pražského autobusu 4077 na Ústecku.


Aktualizováno: 21.12.2008
© Filip Vlček 2005 - 2009