Dopravní
podnik hlavního města Prahy, akciová společnost
proměny starých Radlic - červenec 2007 až únor 2008
Oblast Radlic v okruhu zastávek
Na Knížecí, Křížová, Laurová a Radlická včetně školní zastávky u
budovy zdejší školy, prošla v minulých letech několika výraznými změnami.
Tramvajová "té šestka" míří Radlickou ulicí na Laurovou. /
foceno: 2.7.2007
Patrně nejrozsáhlejší výluka se uskutečnila v souvislosti s výstavbou
tunelu Mrázovka, který má výjezd téměř u zastávky tramvajové linky 6
"Křížová". Kvůli tomu do trasy Anděl - Na Knížecí - Křížová
- Radlická vyjely asi na tři roky autobusy linky X-14. Do té doby totiž do
Radlic jezdila linka 14 od kobyliské vozovny.
Linka 6 vyčkává na volnost Radlické ulice. / foceno: 2.7.2007
Po zprovoznění tratě na Barrandov sem ale tramvajová čtrnáctka přestala
jezdit úplně a byla odkloněna právě přes Hlubočepy na Barrandov. Bylo
jasné, že místo linky 14 tak na poslední vratný trojúhelník využívaný
v běžném provozu začne jezdit linka 6.
Jediný vůz linky 6 právě dojel do druhého cípu konečné. / foceno:
2.7.2007
Následně se uskutečňovaly jen krátkodobé výluky po dobu několika dnů, v
lepším případě jen o víkendech. Nicméně dlouhodobé snahy Dopravního
podniku o lepší a operativnější možnosti obracení vozů tramvají ve stísněné
lokalitě městské části Prahy 5 vedly vedení dopravce ke kroku zrušit
triangl Laurová a tramvaje prodloužit až ke stanici metra Radlická.
Prostor nácestné zastávky Laurová pro noční linku 508 a výstupní zastávky
tramvaje. / foceno: 16.2.2008
V posledních dnech tak tramvajové vozy odjíždí poslední kilometry po kolejích,
které byly několikrát překládány a nakonec se ustálily na odstavu vozů v
bezejmenné ulici mezi ulicemi Radlická a Na Neklance.
Míjení vyjíždějícího a najíždějícího vozu linky 6 na trojúhelníku.
/ foceno: 2.7.2007
Tramvaje se tak zde obrací
od roku 1984 (ukončení tramvají na Laurové a zrušení úseku Laurová -
Radlice) dodnes dle obrázků níže:
Tramvaj přijela do výstupní zastávky Laurová. / foceno 16.2.2008
Bez cestujících najede na první vrchol trojúhelníku Laurová. / foceno
16.2.2008
Odtud couvá přes rušnou Radlickou ulici na druhý vrchol trojúhelníku,
kde vyčkává na pravidelný odjezd dle jízdního řádu. / foceno: 16.2.2008
Na této koleji tramvajové vlaky čekají na odjezd. / foceno: 16.2.2008
Následně vůz vyjíždí do Radlické ulice a míří do nástupní zastávky
Laurová. / foceno: 16.2.2008
Velmi nevyhovující je i umístění nástupní (na snímku) a výstupní
zastávky, cestující nastupují, respektive vystupují na vozovce. / foceno:
16.2.2008
A nyní již faktické údaje o
stavbě. "Předmětem dokumentace je návrh prodloužení stávající tramvajové tratě v
ulici Radlická v Praze 5 cca o 0.741 km v traťovém úseku od stávajícího úvraťového obratiště Laurová až ke stanici metra Radlická, kde bude trať ukončena tramvajovou smyčkou. Realizace tohoto záměru přispěje ke zvýšení kvality dopravní obsluhy daného území a nahradí stávající nevyhovující ukončení (úvrať Laurová) plnohodnotným koncovým zařízením (smyčka bude umístěna mezi budovou ústředí ČSOB a křižovatkou ulic Radlická a U
Kostela). Stávající čtyřpruhový úsek ulice Radlické od křižovatky Na Laurové
(cíp konečné Laurová - poznámka Vlčounova týmu) ke křižovatce U Kostela bude nahrazen tramvajovou tratí a dvěma jízdními pruhy (jeden do centra, jeden z
centra)," uvedl Ing. Petr Bláha ze společnosti Metroprojekt.
Nová budova ústředí ČSOB u stanice metra B Radlická. / foceno:
16.2.2008
Petr Bláha dále uvedl, že tramvajová trať je navržena na zvýšeném tramvajovém pásu, který je součástí přilehlé pozemní komunikace. V daném úseku budou zřízeny tři nové tramvajové zastávky:
- Laurová (obousměrně, z centra a do centra)
- Radlická, škola (obousměrně, z centra a do centra)
- Radlická (výstupní i nástupní, obě ve smyčce)
Severní cíp úvratě Laurová. / foceno: 16.2.2008
"Současně dojde k rekonstrukci přilehlých vozovek včetně chodníků a přeložkám dotčených inženýrských sítí (trubní a elektrická vedení). Prodloužený úsek
tramvajové tratě vyžaduje mimo jiné zřízení nové měnírny, sociálního zařízení na smyčce, nové SSZ Radlická
- smyčka tramvají, trakčního vedení včetně dráhových kabelů, nové veřejné osvětlení a opěrné a protihlukové
zdi," dodává Petr Bláha.
Na nevyužívaném ostrůvku u cípu konečné Laurová je velmi patrný
zbytek kolejí ve směru od Radlic, po kterých tramvaj nejela již téměř čtvrt
století. / foceno: 16.2.2008
Tramvaj na Laurové. / foceno: 16.2.2008
Tramvaj na Laurové. / foceno: 16.2.2008
V závěru výstavby se provedou sadové úpravy, komunikace se vyznačí vodorovným a svislým dopravním značením a upraví se stávající SSZ Radlická – TJ Motorlet a bude zprovozněn informační systém včetně dispečerské řídící techniky.
Rekonstrukce Radlické postupně
mění tvář této, kdysi důležité spojky jihozápadního města s centrem.
V době, kdy metro na trase B končilo na Smíchovském nádraží, jezdily tudy
děsítky autobusových spojů za hodinu. A kromě toho i stovky osobních
automobilů. Radlická se měla stát kapacitní spojkou.
Nástupní zastávka Laurová v létě 2007... / foceno: 2.7.2007
...a informace na nástupní zastávce v zimě 2008 / foceno: 16.2.2008
Neudržovaná a zarostlá kolej využívané části koleje na Laurové... /
foceno: 2.7.2007
...a její nezměněný, ba možná ještě horší, stav o pár měsíců
později. / foceno: 16.2.2008
V průběhu září roku 2007 zde finišovala výstavba obytného domu, kvůli
kterému bylo nutné změnit téměř zahnutou kolej (končila v místech dnešního
vjezdu do garáže v objektu) za rovnou. To byl jeden z důvodů, proč sem po
jeden víkend místo tramvají jezdily autobusy X-6 (končily v zastávce "Škola
Radlice".
Tramvaj couvá na odstavnou kolej v době výstavby domu. / foceno: 2.7.2007
Konečný bod tramvajové tratě na Laurové. / foceno: 2.7.2007
Dispečerské vozidlo v létě 2007 v prostoru konečné Laurová. / foceno:
2.7.2007
Postup prací při
rekonstrukci Radlické ulice v létě roku 2007 (snímky pořízené v pondělí
2.7.2007 v odpoledních hodinách)
Postup prací při rekonstrukci Radlické ulice začátkem roku 2008 (snímky
pořízené v sobotu 16.2.2008 v odpoledních hodinách)
Další snímky z postupu prací během výluky tramvajové tratě přibudou v
průběhu jara roku 2008.
Tramvajová linka číslo 6 se
o dvě nové a jednu opravenou zastávku rozroste prý ještě v roce 2008. Je pěkné,
že cílem dopravního podniku je, aby obrat tramvají byl bezpečný, na druhou
stranu zase pražská rozlehlá tramvajová síť přijde o jednu z mála rarit,
které má: Přijde o jediný kolejový trojúhelník, který je využíván v běžném
provozu...
Linka šest směr Laurová? Hmmm, jak dlouho ještě...? / foceno: 16.2.2008
Trojúhelník Laurová patří desítky let ke koloritu Radlic... / foceno:
16.2.2008
Kdy přibude na této zastávce také nenápadné číslo "6"...? /
foceno: 16.2.2008
Poslechněte si, jak se hlásila výluka v tramvaji (pořízeno 29.9.2007):
--> Anděl, přestup na metro. Příští
zastávka Na Knížecí. Upozornění pro cestující: Linka je z důvodu výluky
odkloněna do zastávky Smíchovské nádraží, kde je ukončena. V úseku Na
Knížecí - Laurová je zavedena náhradní autobusová doprava linka číslo
X-6.
| PROVOZ NA TROJÚHELNÍKU
LAUROVÁ
| UKONČENÍ PROVOZU A ZAHÁJENÍ PŘESTAVBY
| PRŮBĚH STAVBY
TRAMVAJOVÉ TRATĚ
| PŘED A PO ZAHÁJENÍ
PROVOZU
Aktualizováno: 24.12.2008
© Filip Vlček 2005 - 2009