Dopravní
podnik hlavního města Prahy, akciová společnost
proměny starých Radlic - poslední dny před spuštěním
Den zahájení tramvajového
provozu do Radlic se blíží. Poslední přípravy vrcholí. Podívejte se na
to, jak trať vypadala v Den české státnosti, tedy v neděli 28. září ve
večerních hodinách. Tramvaje již mohou bez problémů vyrazit na koleje.
Prostor nových zastávek Škola Radlice využívají zatím jen autobusy náhradní
dopravy X-6. / foceno: 28.9.2008
Prostor nových zastávek Škola Radlice využívají zatím jen autobusy náhradní
dopravy X-6. / foceno: 28.9.2008
Novotou doslova zářící nástupní zastávka Radlická u stejnojmenné
stanice metra. / foceno: 28.9.2008
Novotou doslova zářící nástupní zastávka Radlická u stejnojmenné
stanice metra. / foceno: 28.9.2008
Novotou doslova zářící nástupní zastávka Radlická u stejnojmenné
stanice metra. / foceno: 28.9.2008
Novotou doslova zářící nástupní zastávka Radlická u stejnojmenné
stanice metra. / foceno: 28.9.2008
A co bude následovat? Už brzy fotografie z prvních dnů provozu, který je
naplánován na sobotu 4. října.
Nové linkové vedení v souvislosti se zprovozněním TT Laurová - Radlická:
Linka 4 - ČECHOVO NÁMĚSTÍ - ... - Kotlářka - (Motol) - (SÍDLIŠTĚ
ŘEPY) / v závorkách jeden jen v raní špičce pracovních dnů
Linka 6 - KUBÁNSKÉ NÁMĚSTÍ - ... - Anděl =MB= - Klamovka - KOTLÁŘKA
/ v provozu jen v pracovních dnech 6:00 až 21:00
Linka 7 - ÚDDP - ... - Anděl =MB= - Na Knížecí =MB= - Křížová
- Braunova - Laurová - Škola Radlice - RADLICKÁ =MB=
Více fotek už brzy!
"Od zahájení denního
provozu dne 4. 10. 2008 bude zahájen provoz na nové tramvajové trati Laurová
- Radlická a obnoven tramvajový provoz v úseku Na Knížecí -
Laurová. V této souvislosti dojde k těmto změnám tramvajové
dopravy v oblasti Smíchova, Radlic a Košíř." - zdroj: Dopravní
podnik hlavního města Prahy, a. s. (www.dpp.cz)
Nové moderní byty a nová moderní tramvajová trať. Tak vypadá měnící
se tvář Radlic. / foceno: 4.10.2008
Obyvatelé Radlic a pracovníci ČSOB se dočkali a od sobotního ranního výjezdu
došlo k zahájení tramvajové dopravy do Radlic.
Orientační schéma na nové trati ukazuje nové úsek tratě. / foceno:
4.10.2008
Vzhledem k tomu, že vše nutné již proběhlo v minulých stránkách, pojďme
se po nové trati projet. Nasedněme pomyslně do tramvajového vozu a vydejme
se vstříc novému úseku tratě. "Radlická. Příští zastávka Škola
Radlice".
Zastávka Radlická
Radlická, přestup na metro. / foceno: 4.10.2008
Tramvajová zastávka, která je konečnou na novém necelém kilometrovém úseku
tratě, je umístěna u stejnojmenné stanice metra. Obratiště je přímo v
prostoru mezi Radlickou ulicí, stanicí metra, budovou ČSOB banky a kaplí
svatého Jana Nepomuckého. Bývala zde kdysi nevyužívaná proluka.
Tramvaj T6 na nově odkloněné lince číslo 7 nabírá cestující v nástupní
zastávce. / foceno: 4.10.2008
Ještě před výstavbou budovy ČSOB tu bývala ulice U Kostela, ale tak by v
dnešní době ústila do vjezdu na točku, a tak byla částečně přeložena.
Tramvajovou dopravu do Radlic zajišťuje nově linka číslo 7... / foceno:
4.10.2008
U nové konečné zastávky je plavecký bazén SSK Motorlet Praha.
...která má velmi kvalitní jízdní řád. / foceno: 4.10.2008
U obratiště se nachází stanice metra Radlická, která zde byla otevřena v
osmdesátých letech v souvislosti s prodloužením trasy metra B do Nových
Butovic (tehdejší název konečné stanice byl Dukelská). Zajímvé je i to,
že stanice Jinonice se také dříve jmenovala jinak (po Janu Švermovi,
hrdinovi druhé světové války: Švermova), ale přejmenovávací "mánie"
v devadesátých letech se Radlické vyhnula.
Jediný vestibul stanice metra Radlická. / foceno: 4.10.2008
Předpokládá se, že v rámci dokončení a zprovoznění tramvajové tratě
dojde ke zvýšení frekvence cestujících v metru.
Rekonstruovaný vůz T3R.P vyčkává na uvolnění světelné
signalizace na příkaz "volno". / foceno: 4.10.2008
V prostoru nástupní zastávky je cestujícím k dispozici přístřešek, jízdenkový
automat a automat pro spojení se se střediskem dopravních informací. K
dispozici je též panel se zobrazením nejbližšího odjezdu dané linky, případně
k zobrazení náhradních informací o výlukách či mimořádnostem v provozu.
Cviční vůz v první den provozu ve výstupní zastávce. / foceno:
4.10.2008
V první den provozu (a také v dalších následujících) probíhaly pro řidiče
seznamovací jízdy na lince, interně označené jako 73, která jezdila v
trase Radlická - Laurová - Křížová - Na Knížecí - Smíchovské nádraží.
O jízdy byl vzhledem k absenci prvotního školení velký zájem. V jejich rámci
však docházelo nárazově ke zdržování příjezdu tramvají na pravidelné
lince číslo 7.
Linka číslo 7 v první den provozu ve výstupní zastávce na Radlické. /
foceno: 4.10.2008
Zkušební a cvičné jízdy si však po trati neprováděl jen Dopravní
podnik. Policisté totiž po trati jezdili velmi rychle a to dokonce několikrát
během několika minut..
Tři, dva, jedna, start... / foceno: 4.10.2008
Nicméně nová tramvajová trať se patrně osvědčí, rozhodně není možné
si stěžovat na nezájem.
Zastávka Škola Radlice
Škola Radlice. / foceno: 4.10.2008
Novotou zářící tramvajová zastávka Škola Radlice byla vybudována naproti
zdejší základní škole, aby došlo ke zklidnění dopravy kvůli školákům.
Zastávka je umístěna u křižovatky s Pechlátovou ulicí v úrovni zdejšího
parku, který také doznal oprav.
Školáci i učitelé ze základní školy Radlice se dočkali kvalitního a
bezpečného dopravního spojení. / foceno: 4.10.2008
Na přechodu, který téměř ústí ke schodišti základní školy, je zajištěna
preference chodců.
Světelné signalizační zařízení u zastávky Škola Radlice. / foceno:
4.10.2008
Zvýšenou bezpečnost si jistě pochvalují také rodiče dětí, které školu
Radlická navštěvují. Školní linka číslo 571 zůstává vzhledem k odvozu
dětí do školy v provozu, a v nezměněné trase. Zastávky Braunova a Laurová
tedy proto linka projíždí, obsluhuje je nová tramvajová linka číslo 7
jezdící v trase Ústřední dílny DP Hostivař - Anděl - Radlická.
Tramvaj T3 vyčkává na ukončení nástupu cestujících v zastávce Škola
Radlice. / foceno: 4.10.2008
Zastávky jsou bezbariérově přístupné. Bezbariérovost bude možné využívat
jen v pracovních dnech, když místo sólo vozů T3 a T6 jezdí soupravy, které
je možné doplnit motolskými vozy Porsche 14T.
Tramvaj T6 vyčkává na ukončení nástupu cestujících v zastávce Škola
Radlice. / foceno: 4.10.2008
Zastávka tramvají je vybavena přístřeškem, základním informačním systémem
a jízdenkovým automatem.
Výstupní zastávka linky 571, nácestná zastávka linky 508 a náhradní
zastávka při výpadku tramvajové tratě a metra. / foceno: 4.10.2008
Vzhledem k tomu, že se trať nachází na trase náhradní autobusové dopravy
při mimořádném výpadku metra, je autobusová zastávka Škola Radlice
obousměrně určena také pro zastavování NAD za metro B. Autobusy tu ovšem
zastaví jen v případě současné výluky tramvajové tratě. Autobusy jinak
zastavují ve stanici Smíchovské nádraží a následně až na Radlické.
Zastávka Laurová
Laurová. / foceno: 4.10.2008
Zastávka Laurová se nachází v místech, kde se měnila dvouproudá silnice
na jednoproudou a naopak. Původní zastávka Laurová (výstupní i nástupní)
se nacházela v polovině mezizastávkového úseku Laurová - Braunova.
Zastávka Laurová ve směru z centra s tramvají T3. / foceno: 4.10.2008
Na zastávce je k dispozici přístřešek, jízdenkový automat a základní
informační systém.
Tradiční červený objekt u bývalé konečné zastávky Laurová. /
foceno: 4.10.2008
Prostor křižovatky Radlické s ulicemi K Vodojemu a Na Laurové doznal výrazných
úprav, ovšem oproti minulému stavu k daleko lepšímu uspořádání. Vzniklo
zde dokonce několik nových parkovacích míst. Obecně se dá říci, že
oblast od zastávky Laurová až k metru výrazně změnila svoji tvář a působí
téměř reprezentativně.
Po bývalém úvraťovém obratišti není v Radlické ulici ani památky. /
foceno: 4.10.2008
Původní triangl, trojúhelník či úvrať (jak kdo chcete) zcela vymizel
nejen z map, ale i ze skutečnosti. Tramvaje už se tu nikdy nikde neotočí.
Jediný zbytek po úvrati. Semafor v ulici, kde kdysi končila
linka 14, pak 6... / foceno: 4.10.2008
"Patrně jediný pozůstatek po tramvajové konečné na Laurové jsou dva
semafory, které dříve upozorňovaly na skutečnost couvající tramvaje do vyčkávacího
bodu. Semafory tu zůstaly, tramvajové koleje tu nezbyl ani centimetr. Možná
jako relikvie by tu zůstat mohly, místní obyvatelé si na ně přecijen už
asi zvykli."
Tak tohle jsem si ještě nedávno myslel, ovšem z omylu mě vyvedl Petr Špitálský,
webmaster webu Pražské tramvaje: "Semafory nemají s tratí a tramvajemi vůbec nic společného. Jde jen a jen o krytí vjezdu a výjezdu z automobilových garáží pod novostavbou obytného domu v pravé části snímku, u nějž je semafor umístěn."
Vážený Petře, díky moc za upřesnění.
Zastávka Braunova
Braunova. / foceno: 4.10.2008
Třetí novou zastávkou na novém úseku tratě je Braunova. Dříve se zastávka,
kterou obsluhovala pouze náhradní autobusová doprava X-6, jmenovala Pod
Brentovou a byla využívána obyvateli, kteří nechtěli docházet na výše
položenou zastávku Laurová nebo níže položenou Křížovou.
Cvičné jízdy probíhaly po nové trati v první den provozu. / foceno:
4.10.2008
Zastávka vznikal jen díky snížení průjezdního profilu Radlické ulice.
Jednotlivé jízdní pruhy tak byly zúženy a vznikly zde dva tramvajové ostrůvky
určené pro jednu soupravu (na tuto délku jsou na nové trati zřízeny všechny
tramvajové ostrůvky). Ostrůvky nejsou protilehlé.
Po novém úseku se to ale jezdí... / foceno: 4.10.2008
Zastávky jsou vzhledem k omezeným prostorovým možnostem osazeny jen označníkem,
přístřešek ani automat na jízdenky zde není.
Tramvaj T3 vyčkává na lince číslo 7 v zastávce Braunova na přesný čas
odjezdu ve směru na Radlickou. / foceno: 4.10.2008
Zastávky však výrazně zlepšily dopravní obslužnost v této lokalitě.
Poblíž zastávky vyúsťuje také autobusová linka číslo 231 jezdící přes
Dívčí hrady.
Zastávka Braunova ve směru do centra. / foceno: 4.10.2008
Linka číslo 7 má ve špičkách pracovního dne běžný osmiminutový
interval, ve večerním sedle má oproti ostatním linkám interval půlený a
do půlnoci jezdí každých 10 minut.
V části trasy je dvojí rozchod: první je 1435 milimetrů, druhý je díky
původnímu vedení tratě zhruba 1900 milimetrů. / foceno: 4.10.2008
Ačkoli tramvaje již jezdí po nové a opravené trati, vozovky v lokalitě mají
daleko před dokončením.
Zastávka Křížová
Křížová. / foceno: 4.10.2008
Zastávka Křížová již byla na trati dříve v provozu, změny doznala
naposledy při výstavbě tunelu Mrázovka. Od té doby se toho v okolí moc
nezměnilo.
Po upravené tramvajové trati stoupá od zastávky Křížová tramvaj T3. /
foceno: 4.10.2008
Změnila se poloha tratě už od prvního oblouku Křížová - Laurová.
Tramvaje tak jezdí po přeložce tramvajové tratě, přčiemž jedna z kolejí
na místě zůstala dodnes (tedy v říjnu 2008 na místě ještě byla).Neznalý
místních poměrů tak může žasnout, že tramvaje jezdí po několika
rozchodech.
Druhý rozchod? Ne! Jen pozůstatek původního umístění kolejí. /
foceno: 4.10.2008
Tramvajová trať vyšla na několik stovek milionů korun vzhledem k nutným přeložkám
inženýrských sítí. Dnes již ale v místě stavební ruch ustává.
Vůz cvičné jízdy míří z Braunovy do Křížové. / foceno: 4.10.2008
Tramvaje se do Radlic vrátily po několika měsících, tramvajové soupravy se
sem vrátily po několika desítkách let. Před přerušením provozu v úseku
Laurová - Radlická škola totiž na zdejší tramvajové lince soupravy složené
z vozů T3 jezdily. Ale to bylo opravdu kdysi...
Sólo vůz na lince číslo 7 vyjíždí z Křížové. / foceno: 4.10.2008
V pracovních dnech budou do Radlic jezdit na lince číslo 7 soupravy nebo nové
tramvaje Porsche 14T, o víkendech postačují
vzhledem k polovičnímu intervalu linky sólo vozy.
Sólo vůz na lince číslo 7 přijíždí od Radlic ve směru do centra do
zastávky Křížová. / foceno: 4.10.2008
Na závěr několik závěrečných
postřehů (nejen denních):
Linka sedm směr Radlická. / foceno: 4.10.2008
O tramvajové trati informují i poutače ve stanicích metra, jako třeba na
Andělu. / foceno: 4.10.2008
Čekající tramvaj na pravidelný odjezd okolo 22:30 v první den provozu. /
foceno: 4.10.2008
Budova označená logem Dopravního podniku hlavního města Prahy, a. s., je
nová měnírna. / foceno: 4.10.2008
Jeden z posledních večerních spojů na trati z Radlic vyjíždí k ústředním
dílnám v Hostivaři. / foceno: 4.10.2008
A jaká bude příští nová zastávka? Taková, jakou dovolí finanční možnosti
Prahy...
| PROVOZ
NA TROJÚHELNÍKU LAUROVÁ
| UKONČENÍ
PROVOZU A ZAHÁJENÍ PŘESTAVBY
| PRŮBĚH
STAVBY TRAMVAJOVÉ TRATĚ
| PŘED A PO ZAHÁJENÍ PROVOZU
Aktualizováno: 24.12.2008
© Filip Vlček 2005 - 2009