Dopravní podnik hlavního města Prahy, akciová společnost
fotografie z provozu

Vítejte v pomalu se rozrůstající fotogalerii,
v současné době je toto grafické ztvárnění fotogalerie ve zkušebním provozu. Pište mi na mail, jak se Vám toto rozdělení fotografií líbí, případně mi pište také, jak jinak by se Vám to líbilo. Pokud to bude v mých technických možnostech, rád tuto fotogalerii poupravím do podoby, jaká se vám bude líbit. Nebojte se a pište!

AKTUÁLNÍ FOTOGRAFIE (poslední přidána 13.01.2009)
elektrodispecink_01.jpg (77896 bytes) Elektrodispečink Dopravního podniku hlavního města Prahy, sekce tramvají. Přesně z tohoto místa se sleduje, jak je na tom sít trolejového vedení a měníren. Právě tady se vypíná trolejové vedení v případě plánovaných výluk, kdy je nutné odstranit či opravit troleje. Napilno tady měli při povodních v srpnu 2002, kdy postupně odpadávala jedna měnírna za druhou. Nicméně to "dopraváčtí energetici" zvládli na výbornou! A zvládají to dodnes. 
elektrodispecink_02.jpg (76034 bytes) Elektrodispečink Dopravního podniku hlavního města Prahy, sekce tramvají. Přesně na této mapě se sleduje, kde je jaká závada nebo trolejové vedení bez napětí - třeba lokalita Letné v roce 2009. Stejně tak se tady zobrazuje i sebemenší kolísání proudu nebo vniknutí do měnírny - samozřejmě plánované.
elektrodispecink_03.jpg (77773 bytes) Elektrodispečink Dopravního podniku hlavního města Prahy, sekce tramvají. Na horní obrazovce jsou sledovány všechna vozidla elektrodispečinku, jak se které kam pohybují. Lze ji přepnout na kamerový systém, který zabírá jak stanice metra, tak i nejdůležitější úseky pražských tramvají. V neposlední řade se přes tuto obrazovku lze dostat také k denním hlášením v tramvajové dopravě. Spodní obrazovka je schéma tramvajové sítě, které vyznačuje například úseky bez provozu, krátkodobé mimořádné události nebo plánované výluky. 

Další fotografie naleznete níže, kam průběžně zařazujeme také fotografie, které už nejsou moc aktuální. 

TRAMVAJOVÁ DOPRAVA
branik_voz1.jpg (108006 bytes) Našel jsem v archivu... Ač to vypadá, jako nedávná minulost listopadové výluky v Podolí, skutečnost je jiná. Tramvajová doprava v roce 2004 zažila podobnou výluku, leč trochu jinou. Použiji část popisku, který tady už jednou padl. "Po celé letní prázdniny v roce 2004 byla uzavřena trať z Dvorců přes Podolskou vodárnu až k Národnímu divadlu. Většina tramvají T3R.P vozovny Pankrác vyjížděla z dočasné vozovny Braník."
branik_voz2.jpg (125952 bytes) Našel jsem v archivu... Ač to vypadá, jako nedávná minulost listopadové výluky v Podolí, skutečnost je jiná. Tramvajová doprava v roce 2004 zažila podobnou výluku, leč trochu jinou. Použiji část popisku, který tady už jednou padl. "Po celé letní prázdniny v roce 2004 byla uzavřena trať z Dvorců přes Podolskou vodárnu až k Národnímu divadlu. Většina tramvají T3R.P vozovny Pankrác vyjížděla z dočasné vozovny Braník."
branik_voz3.jpg (99348 bytes) Našel jsem v archivu... Ač to vypadá, jako nedávná minulost listopadové výluky v Podolí, skutečnost je jiná. Tramvajová doprava v roce 2004 zažila podobnou výluku, leč trochu jinou. Použiji část popisku, který tady už jednou padl. "Po celé letní prázdniny v roce 2004 byla uzavřena trať z Dvorců přes Podolskou vodárnu až k Národnímu divadlu. Většina tramvají T3R.P vozovny Pankrác vyjížděla z dočasné vozovny Braník."
branik_721.jpg (90810 bytes) Našel jsem v archivu... Ač to vypadá, jako nedávná minulost listopadové výluky v Podolí, skutečnost je jiná. Tramvajová doprava v roce 2004 zažila podobnou výluku, leč trochu jinou. Použiji část popisku, který tady už jednou padl. "Po celé letní prázdniny v roce 2004 byla uzavřena trať z Dvorců přes Podolskou vodárnu až k Národnímu divadlu. Většina tramvají T3R.P vozovny Pankrác vyjížděla z dočasné vozovny Braník."
palackeho_t3_linka14.jpg (84340 bytes) Zkrácená čtrnáctka. Koncem listopadu se konala nejen zajímavá výluka mezi Výtoní a Podolím, ale také byla uzavřena trať v Trojské. Z toho důvodu platil zvláštní jízdní řád na lince číslo 14, která byla zkrácena jen na Palmovku. Druhá linka jedoucí po Trojské ulice, linka 17, jela odklonem přes Maniny, Palmovku a Vychovatelnu. V okružní trase byla zavedena náhradní doprava X-17.
andel_12.jpg (47546 bytes) Lednový večer (no, spíše půlhodinka...) roku 2008 strávená na křižovatce u Anděla byl poměrně příjemný, protože se mi i dařilo fotografovat také noční snímky. Díky tomu vznikl i tento, na kterém je zachycena souprava tramvají T3R.P mířící na sídliště Barrandov. Zastoupení tohoto typu tramvají již v době pořízení snímku zhruba jedna ku jedné.
cechovo_23.jpg (59381 bytes) Mimořádně odkloněná tramvajová souprava linky číslo 23 dává tušit, že se někde děje něco mimořádného. Vyčkala v zastávce Čechovo náměstí zhruba 5 minut, mírně zbrzdila linku číslo 4 a následně se vydala na trasu přes centrum okolo Pražského hradu k Malovance.
vyton_21.jpg (56978 bytes) Křižovatka Výtoň, což je hned po opravě Palackého náměstí nejzdařilejší rekonstrukční prací v uplynulých letech, žije nejen ve špičce pracovního dne (leden 2008), ale i o víkendech, což dokazuje tento snímek tramvaje T6A5 mířící z centra města do Modřan. Sem dojede po samostatném tramvajovém tělese.
Setkání tramvají na lince číslo 15 v zastávce Kobylisy (53836 bytes) Víkendový den v květnu se potkaly dvě tramvaje na lince číslo 15 v prostoru zastávky Kobylisy. Tato druhá nejmladší linka zatím od svého zavedení v roce 2004 dosud nezměnila trasu. První nejmladší linka je číslo 13 a jezdí mezi Smíchovem a Barrandovem.
"Pětadvacítka" v Kobylisích... (56489 bytes) Slunečné víkendové odpoledne bylo ve znamení zajímavých úkazů na obloze. Například když jsem kontroloval, jak snímek po průjezdu vypadá, málem jsem ho smazal. Myslel jsem si, že bílá skvrna v horní části je špína na objektivu. Jde ale o mraky... Pětadvacítka projíždí kolem znaveného chlapce v zastávce Kobylisy.
Poslední tramvaj linky číslo 16 před ukončením výluky v Braníku a Modřanech (73279 bytes) V zastávce Štěpánská zastavila "té šestka", aby odbavila cestující a pokračovala dále do Dvorců, kde se kvůli výluce otáčí společně s linkami číslo 3, 17 a 21. Kvůli údržbě trati byl o posledním víkendu přerušen tramvajový provoz v úseku Dvorce - Levského od 6:00 do 14:00. Náhradní dopravu zajišťovaly autobusy X.3.
Osmička odbočuje netradičně z Florence na Těšnov (54558 bytes) Netradičně od Florence odbočila souprava tramvají na Těšnov. Důvodem je výluka tramvajové dopravy přes Náměstí Republiky, kde probíhá čilý stavební ruch. Uzavřen je i jeden vestibul stejnojmenné stanice metra. Osmička se takhle projede až do poloviny září 2006.
"Kátéčko" na Divoké Šárce (39759 bytes) V průběhu června byly opraveny smyčky Červený Vrch a Divoká Šárka. Z toho důvodu nemohly být na konečnou Divoká Šárka vypravovány běžné jednosměrné tramvaje. Ty zastoupily obousměrné vozy KT8D5 vypravované z hloubětínské vozovny. Obousměrné vozy pak bez problémů vyjížděly a zatahovaly do vozovny Vokovice, které se výluka nedotkla.
Dvanáctka na Biskupcové (56797 bytes) Dva květnové prodloužené víkendy v roce 2006 věnoval pražský DP péči o trolejové vedení na křižovatce Anděl. Během výluky byla oddělena od ostatní provozní sítě vozovna Motol, která vypravovala linky číslo 36 (Smíchovské nádraží - Na Knížecí - Laurová) a 39 (Sídliště Barrandov - na Knížecí - Sídliště Řepy). Náhradní dopravu po dlouhé době zajistil Hotliner na lince číslo X-6. (viz hlášení)
Hellichova s linkou číslo 12 (62701 bytes) Dva květnové prodloužené víkendy v roce 2006 věnoval pražský DP péči o trolejové vedení na křižovatce Anděl. Během výluky byla oddělena od ostatní provozní sítě vozovna motol, která vypravovala linky číslo 36 (Smíchovské nádraží - Na Knížecí - Laurová) a 39 (Sídliště Barrandov - na Knížecí - Sídliště Řepy). Náhradní dopravu po dlouhé době zajistil Hotliner na lince číslo X-6. (viz hlášení)
Tramvaj 14T ev.č. 9112 z vozovny Strašnice na noční zkušební jízdě (60156 bytes) Nočního rozjezdu tramvajových linek ze zastávky Lazarská 26. února 2006 ve 3:00 se kromě pravidelné linky číslo 52 do Dvorců (kvůli výluce tratě do Modřan) účastnila i tramvaj 14T z vozovny Strašnice evidenčního čísla 9112. Ta nyní jezdí na nočních i denních zkušebních jízdách bez cestujících.
Nová Porsche tramvaj 14T, též nazývaná "poršetra" (54197 bytes) V sobotu 28. ledna dopoledne vyjela poprvé do provozu s cestujícími na linku číslo 3 zbrusu nová tramvaj Porsche 14T. V rámci zkušebního provozu bude jezdit na trase linky číslo 3 do odvolání, na předem přidělených pořadích. Evidenční číslo vozu je 9111 a vyjíždí z vozovny Motol.
Pohled na opravenou tramvajovou trať (61733 bytes) Ze zastávky Poliklinika Vysočany odjíždí tramvajová souprava linky číslo 8 a uhání na Podbabu. Za ní právě zastavila souprava tramvají linky číslo 19. Ta míří do žižkovské nebo strašnické vozovny (nelze rozeznat cílovou zastávku).
branik_voz4.jpg (94034 bytes) Po celé letní prázdniny v roce 2004 byla uzavřena trať z Dvorců přes Podolskou vodárnu až k Národnímu divadlu. Většina tramvají T3R.P vozovny Pankrác vyjížděla z dočasné vozovny Braník. Z mostu inteligence byl pěkný pohled na dočasně zřízenou tramvajovou vozovnu. Snímek zachycuje pravou část smyčky. Navíc, všechny tři koleje bývají obsazeny jen výjimečně.
Křížová příští zastávka Laurová (67240 bytes) Tramvaj T6A5 v zastávce Křížová ve směru z centra do zastávky Laurová v druhý den obnoveného provozu 26. října 2004. Konečná Laurová je zajímavá tím, že tramvaje zde otáčí na kolejovém trojúhelníku. Podle magistrátu Prahy má však i tato poslední trojúhelníková konečná v roce 2006 zmizet, tramvaje budou prodlouženy ke stanici metra Radlická.
Mrkněte také na: Proměny Radlic i konečné Laurová...

Další informace o tramvajové dopravě najdete u linkového vedení.

AUTOBUSOVÁ DOPRAVA
branik_dvorce.jpg (82622 bytes) Našel jsem v archivu... Ač to vypadá, jako nedávná minulost listopadové výluky v Podolí, skutečnost je jiná. Tramvajová doprava v roce 2004 zažila podobnou výluku, leč trochu jinou. Použiji část popisku, který tady už jednou padl. "Po celé letní prázdniny v roce 2004 byla uzavřena trať z Dvorců přes Podolskou vodárnu až k Národnímu divadlu. Většina tramvají T3R.P vozovny Pankrác vyjížděla z dočasné vozovny Braník."
provozovna_hostivar_01.jpg (39540 bytes) Noční provozovna Hostivař (cca 21.50) vypadá velmi tajemně. Podařilo se vyfotografovat alespoň tyto dva snímky, které dokazují, že páteční večer je v garážích téměř plno. I když, ono je ještě dostatečně ploch v dalších traktech provozovny, která mimo jiné sousedí s ústředními dílnami dopravního podniku...
provozovna_hostivar_02.jpg (45492 bytes) Noční provozovna Hostivař (cca 21.50) vypadá velmi tajemně. Podařilo se vyfotografovat alespoň tyto dva snímky, které dokazují, že páteční večer je v garážích téměř plno. I když, ono je ještě dostatečně ploch v dalších traktech provozovny, která mimo jiné sousedí s ústředními dílnami dopravního podniku...
belocerkevska_139.jpg (48801 bytes) Úsek od terminálu Želivského po nový justiční palác Na Míčánkách je ve špičkách pracovních dnů plný nejen automobilů, ale i prostředků městské hromadné dopravy. Téměř neustále je co fotit. Výsledkem může být třeba také snímek kloubové Karosy na lince 139.
belocerkevska_213.jpg (63548 bytes) Úsek od terminálu Želivského po nový justiční palác Na Míčánkách je ve špičkách pracovních dnů plný nejen automobilů, ale i prostředků městské hromadné dopravy. Téměř neustále je co fotit. Výsledkem může být třeba také snímek nízkopodlažního autobusu na lince číslo 213.
na_micankach_124.jpg (52135 bytes) Úsek od terminálu Želivského po nový justiční palác Na Míčánkách je ve špičkách pracovních dnů plný nejen automobilů, ale i prostředků městské hromadné dopravy. Téměř neustále je co fotit. Výsledkem může být třeba také snímek nízkopodlažního autobusu na lince číslo 124.
zelivskeho_124.jpg (48538 bytes) Autobusová linka 124 si terminálu Želivského užívá krátkou dobu, byla sem prodloužena na základě popudu cestujících, kteří se potřebovali v hojném počtu dostávat k metru. Do té doby linka končila v zastávce Kavkazská, odkud museli cestující buď tramvají nebo autobusem...
na_beranku_1.jpg (36954 bytes) Noční dopravu v Praze zajišťují linky číslo 501 až 513 a následně také mimopražské linky 601 až 607. Jezdí v intervalu 30 - 90 minut, mimopražské jezdí jedním až třemi spoji nočně. Linka číslo 509 právě přijela na konečnou Na Beránku a změnila cílovou orientaci na protilehlou cílovou zastávku.
Při výluce byla 207 prodloužena (59966 bytes) Z důvodu výluky tramvajové dopravy jako důsledku přestavby kolejové křižovatky Ohrada a přestavby tratě v Koněvově ulici byla linka číslo 207 odkloněna a z Ohrady pokračovala do zastávky Biskupcova. Odklony probíhaly také u ostatních linek 133 a 136 a noční linky číslo 504. Tramvaje zastoupily autobusy na linkách X9, X16 a X19.
Posilová linka číslo 157 v Modřanech (44081 bytes) Po dlouhé době jsem se dostal do Prahy v pracovní den, protože jsem jel s bráchou do jižních Čech. A proto jsem nelenil a pokud byly v provozu posilové linky, tak se je snažil vyfotit, abych si obohatil archív o, pro mě zatím, běžně nevídané linky. Kloubová Karosa projíždí v úseku zastávek Poliklinika Modřany - Tylova čtvrť na jednosměrně vedené lince číslo 157.
Posilová linka číslo 150 v Modřanech (47913 bytes) Po dlouhé době jsem se dostal do Prahy v pracovní den, protože jsem jel s bráchou do jižních Čech. A proto jsem nelenil a pokud byly v provozu posilové linky, tak se je snažil vyfotit, abych si obohatil archív o, pro mě zatím, běžně nevídané linky. Standardní Karosa projíždí v úseku zastávek Poliklinika Modřany - Tylova čtvrť na lince číslo 150.
Muzejní noc 2006 (59075 bytes) V polovině června probíhal od 19:00 do 1:00 třetí ročník Pražské muzejní noci. Během ní bylo zpřístupněno přes čtyřicet kulturních institucí, které spojovalo sedm zvláštních autobusových linek čísel 1 až 7.
Mrkněte také na: Pražská muzejní noc 2006.
Kalamita na Kačerově (53302 bytes) V neděli 12. března Česká republika znovu zapadla do sněhu. Zkomplikovala dopravu i v Praze, kde se okolo 3:00 na výpadovce z Prahy u Opatova na silnici místy objevilo až 20 centimetrů sněhu. Zpoždění u prvních vyjíždějících autobusů dosahovalo v průměru deseti minut, problémy měly totiž hlavně noční linky. Jejich zpoždění dosahovalo řádově dvaceti minut.
Citybus při Dni otevřených dveří (62744 bytes) V září se uskutečnil Den otevřených dveří v provozovně Hostivař. Sem od stanice metra Skalka navážela zájemce o městskou dopravu speciální autobusová linka, interně označená jako číslo 735. Z hlášení se cestující dozvěděli základní charakteristické údaje o autobusových garážích, tramvajové základně a depu metra.
Irisbus ev. č. 6541 (45015 bytes) Na konečné linky č. 174 Velká Ohrada pózuje nízkopodlažní autobus ev. č. 6541. Autobus patří kmenově garážím Řepy a je pravidelně vypravován na linky č. 119, 174 nebo 180, kde zajišťuje garantované nízkopodlažní spoje.

Další informace o autobusové dopravě najdete u linkového vedení.

SYSTÉM PRAŽSKÉHO METRA (připravujeme samostatný speciál)
Vlak metra ve stanici Smíchovské nádraží (43235 bytes) Pásmový provoz na trase metra "B" trvá i nadále. To dosvědčuje záběr ze stanice Smíchovské nádraží, kam přijela z obratových kolejí souprava metra. Na digitálním transparentu běží text, že vlaková souprava končí ve stanici Českomoravská.
Celkový záběr do stanice Smíchovské nádraží (33550 bytes) Celkový záběr na stanici Smíchovské nádraží. Vlevo stojí vlaková souprava na čas odjezdu ve směru na Českomoravskou, vpravo naopak přijede souprava, která zde končí a pojede na obratové koleje. Schodiště v pozadí vede k nástupním a výstupním zastávkám autobusových linek ve směru na Barrandov, do Radotína a Chuchle.
Vlak metra zavírá dveře (42976 bytes) Souprava metra zavírá dveře a pomalu odjíždí. Za ní přijede vlaková souprava pokračující ze Zličína až na Černý Most. Stanice Smíchovské nádraží je jednou z mála, která není vybavena sloupovou konstrukcí. 

Další informace o metru najdete u linkového vedení.

JINÉ DOPRAVNÍ FOTOGRAFIE...
Informační tabule (56729 bytes) Z důvodu výluky tramvajové dopravy jako důsledku přestavby kolejové křižovatky Ohrada a přestavby tratě v Koněvově ulici se cestující dočkali žlutých mimořádných informačních tabulí, ze kterých vyčetli, jak jim "jejich" spoje jezdí.
Pohled od kolejového přejezdu na zatahující tramvaje T3 (45112 bytes) V průběhu června byly opraveny smyčky Červený Vrch a Divoká Šárka. Z toho důvodu nemohly být na konečnou Divoká Šárka vypravovány běžné jednosměrné tramvaje. Ty zastoupily obousměrné vozy KT8D5 vypravované z hloubětínské vozovny. Obousměrné vozy pak bez problémů vyjížděly a zatahovaly do vozovny Vokovice, které se výluka nedotkla.
Informační a naváděcí prvek na trasu A metra (30111 bytes) Naváděcí prvky pro cestující v metru by zasloužily samostatnou kapitolu. Brzy se jí tak dočkáte. Než se k tomu ale dostanu, tak taková menší ochutnávka z nabídky všech prvků. Zelený pruh s písmenem A dává cestujícímu na zřetel, kudy se dostane z trasy B na trasu A ve stanici metra Můstek.
Pohled na opravenou trať u Balabenky (62384 bytes) Tramvajová souprava míří z Vysočan do zastávky Balabenka a pak na Palmovku. Skoro půl roku opravovaná tramvajová trať v Sokolovské se konečně dočkala provozu. Vyjíždějící tramvaje tak nejsou odkázány jen na jednu trasu přes Nádraží Libeň. 
palmovka_1.jpg (98326 bytes) O letních prázdninách byla na etapy přerušena tramvajová doprava na strategicky důležité křižovatce Palmovka. Opravovalo se zde kolejové těleso a trolejové vedení. Během výluk byly zaváděny zajímavé odklony či (již standardní) zkrácení linky číslo 24 ze Strašnic jen ke stanici metra Invalidovna.
palmovka_2.jpg (55359 bytes) Nezvyklý pohled ve směru od "provizorní" konečné Invalidovna. Křižovatka Palmovka je bez trolejového vedení. Kolejové těleso je nově položené, trolejové věže nyní instalují chybějící trolejové vedení, aby mohl být co nejdříve obnoven pravidelný tramvajový provoz.
Když neteče elektřina... (55017 bytes) Výpadek proudu na Vítězném náměstí v Praze ochromil na 5 minut tramvajovou dopravu. Vzhledem k tomu, že k výpadku došlo v sobotu dopoledne, a že žádná ze souprav nestála v pruhu pro individuální automobilovou dopravu, k žádným větším problémům nedošlo.
Pozůstatek tratě do Radlic (51953 bytes) Pohled na část obratového trojúhelníku, kde se otáčí tramvaj. Výše položená kolej je ve směru z centra, kolej v pravé části snímku je již z obratu na trať směr centrum.
Mrkněte také na: Proměny Radlic i konečné Laurová...

Kapitola Systému metra je zde dočasně zařazena do doby vzniku speciálu o pražské podzemce.

Fotografie jsou v tomto náhledu v horší kvalitě, originály jsou samozřejmě lepší.


Aktualizováno: 13.01.2009
© Ondřej Patrovský 2005 - 2009 (foto)
© Filip Vlček 2005 - 2009 (text, foto)