Dopravní
podnik hlavního města Prahy, akciová společnost
fotografie z
provozu
Vítejte v pomalu se rozrůstající
fotogalerii,
v současné době je toto grafické ztvárnění fotogalerie ve zkušebním
provozu. Pište mi na mail, jak se Vám toto
rozdělení fotografií líbí, případně mi pište také, jak jinak by se Vám
to líbilo. Pokud to bude v mých technických možnostech, rád tuto
fotogalerii poupravím do podoby, jaká se vám bude líbit. Nebojte se a pište!
Další fotografie naleznete níže, kam průběžně zařazujeme také fotografie, které už nejsou moc aktuální.
TRAMVAJOVÁ DOPRAVA | |
![]() |
Našel jsem v archivu... Ač to vypadá, jako nedávná minulost listopadové výluky v Podolí, skutečnost je jiná. Tramvajová doprava v roce 2004 zažila podobnou výluku, leč trochu jinou. Použiji část popisku, který tady už jednou padl. "Po celé letní prázdniny v roce 2004 byla uzavřena trať z Dvorců přes Podolskou vodárnu až k Národnímu divadlu. Většina tramvají T3R.P vozovny Pankrác vyjížděla z dočasné vozovny Braník." |
![]() |
Našel jsem v archivu... Ač to vypadá, jako nedávná minulost listopadové výluky v Podolí, skutečnost je jiná. Tramvajová doprava v roce 2004 zažila podobnou výluku, leč trochu jinou. Použiji část popisku, který tady už jednou padl. "Po celé letní prázdniny v roce 2004 byla uzavřena trať z Dvorců přes Podolskou vodárnu až k Národnímu divadlu. Většina tramvají T3R.P vozovny Pankrác vyjížděla z dočasné vozovny Braník." |
![]() |
Našel jsem v archivu... Ač to vypadá, jako nedávná minulost listopadové výluky v Podolí, skutečnost je jiná. Tramvajová doprava v roce 2004 zažila podobnou výluku, leč trochu jinou. Použiji část popisku, který tady už jednou padl. "Po celé letní prázdniny v roce 2004 byla uzavřena trať z Dvorců přes Podolskou vodárnu až k Národnímu divadlu. Většina tramvají T3R.P vozovny Pankrác vyjížděla z dočasné vozovny Braník." |
![]() |
Našel jsem v archivu... Ač to vypadá, jako nedávná minulost listopadové výluky v Podolí, skutečnost je jiná. Tramvajová doprava v roce 2004 zažila podobnou výluku, leč trochu jinou. Použiji část popisku, který tady už jednou padl. "Po celé letní prázdniny v roce 2004 byla uzavřena trať z Dvorců přes Podolskou vodárnu až k Národnímu divadlu. Většina tramvají T3R.P vozovny Pankrác vyjížděla z dočasné vozovny Braník." |
![]() |
Zkrácená čtrnáctka. Koncem listopadu se konala nejen zajímavá výluka mezi Výtoní a Podolím, ale také byla uzavřena trať v Trojské. Z toho důvodu platil zvláštní jízdní řád na lince číslo 14, která byla zkrácena jen na Palmovku. Druhá linka jedoucí po Trojské ulice, linka 17, jela odklonem přes Maniny, Palmovku a Vychovatelnu. V okružní trase byla zavedena náhradní doprava X-17. |
![]() |
Lednový večer (no, spíše půlhodinka...) roku 2008 strávená na křižovatce u Anděla byl poměrně příjemný, protože se mi i dařilo fotografovat také noční snímky. Díky tomu vznikl i tento, na kterém je zachycena souprava tramvají T3R.P mířící na sídliště Barrandov. Zastoupení tohoto typu tramvají již v době pořízení snímku zhruba jedna ku jedné. |
![]() |
Mimořádně odkloněná tramvajová souprava linky číslo 23 dává tušit, že se někde děje něco mimořádného. Vyčkala v zastávce Čechovo náměstí zhruba 5 minut, mírně zbrzdila linku číslo 4 a následně se vydala na trasu přes centrum okolo Pražského hradu k Malovance. |
![]() |
Křižovatka Výtoň, což je hned po opravě Palackého náměstí nejzdařilejší rekonstrukční prací v uplynulých letech, žije nejen ve špičce pracovního dne (leden 2008), ale i o víkendech, což dokazuje tento snímek tramvaje T6A5 mířící z centra města do Modřan. Sem dojede po samostatném tramvajovém tělese. |
![]() |
Víkendový den v květnu se potkaly dvě tramvaje na lince číslo 15 v prostoru zastávky Kobylisy. Tato druhá nejmladší linka zatím od svého zavedení v roce 2004 dosud nezměnila trasu. První nejmladší linka je číslo 13 a jezdí mezi Smíchovem a Barrandovem. |
![]() |
Slunečné víkendové odpoledne bylo ve znamení zajímavých úkazů na obloze. Například když jsem kontroloval, jak snímek po průjezdu vypadá, málem jsem ho smazal. Myslel jsem si, že bílá skvrna v horní části je špína na objektivu. Jde ale o mraky... Pětadvacítka projíždí kolem znaveného chlapce v zastávce Kobylisy. |
![]() |
V zastávce Štěpánská zastavila "té šestka", aby odbavila cestující a pokračovala dále do Dvorců, kde se kvůli výluce otáčí společně s linkami číslo 3, 17 a 21. Kvůli údržbě trati byl o posledním víkendu přerušen tramvajový provoz v úseku Dvorce - Levského od 6:00 do 14:00. Náhradní dopravu zajišťovaly autobusy X.3. |
![]() |
Netradičně od Florence odbočila souprava tramvají na Těšnov. Důvodem je výluka tramvajové dopravy přes Náměstí Republiky, kde probíhá čilý stavební ruch. Uzavřen je i jeden vestibul stejnojmenné stanice metra. Osmička se takhle projede až do poloviny září 2006. |
![]() |
V průběhu června byly opraveny smyčky Červený Vrch a Divoká Šárka. Z toho důvodu nemohly být na konečnou Divoká Šárka vypravovány běžné jednosměrné tramvaje. Ty zastoupily obousměrné vozy KT8D5 vypravované z hloubětínské vozovny. Obousměrné vozy pak bez problémů vyjížděly a zatahovaly do vozovny Vokovice, které se výluka nedotkla. |
![]() |
Dva květnové prodloužené víkendy v roce 2006 věnoval pražský DP péči o trolejové vedení na křižovatce Anděl. Během výluky byla oddělena od ostatní provozní sítě vozovna Motol, která vypravovala linky číslo 36 (Smíchovské nádraží - Na Knížecí - Laurová) a 39 (Sídliště Barrandov - na Knížecí - Sídliště Řepy). Náhradní dopravu po dlouhé době zajistil Hotliner na lince číslo X-6. (viz hlášení) |
![]() |
Dva květnové prodloužené víkendy v roce 2006 věnoval pražský DP péči o trolejové vedení na křižovatce Anděl. Během výluky byla oddělena od ostatní provozní sítě vozovna motol, která vypravovala linky číslo 36 (Smíchovské nádraží - Na Knížecí - Laurová) a 39 (Sídliště Barrandov - na Knížecí - Sídliště Řepy). Náhradní dopravu po dlouhé době zajistil Hotliner na lince číslo X-6. (viz hlášení) |
![]() |
Nočního rozjezdu tramvajových linek ze zastávky Lazarská 26. února 2006 ve 3:00 se kromě pravidelné linky číslo 52 do Dvorců (kvůli výluce tratě do Modřan) účastnila i tramvaj 14T z vozovny Strašnice evidenčního čísla 9112. Ta nyní jezdí na nočních i denních zkušebních jízdách bez cestujících. |
![]() |
V sobotu 28. ledna dopoledne vyjela poprvé do provozu s cestujícími na linku číslo 3 zbrusu nová tramvaj Porsche 14T. V rámci zkušebního provozu bude jezdit na trase linky číslo 3 do odvolání, na předem přidělených pořadích. Evidenční číslo vozu je 9111 a vyjíždí z vozovny Motol. |
![]() |
Ze zastávky Poliklinika Vysočany odjíždí tramvajová souprava linky číslo 8 a uhání na Podbabu. Za ní právě zastavila souprava tramvají linky číslo 19. Ta míří do žižkovské nebo strašnické vozovny (nelze rozeznat cílovou zastávku). |
![]() |
Po celé letní prázdniny v roce 2004 byla uzavřena trať z Dvorců přes Podolskou vodárnu až k Národnímu divadlu. Většina tramvají T3R.P vozovny Pankrác vyjížděla z dočasné vozovny Braník. Z mostu inteligence byl pěkný pohled na dočasně zřízenou tramvajovou vozovnu. Snímek zachycuje pravou část smyčky. Navíc, všechny tři koleje bývají obsazeny jen výjimečně. |
![]() |
Tramvaj T6A5 v zastávce Křížová
ve směru z centra do zastávky Laurová v druhý den obnoveného provozu
26. října 2004.
Konečná Laurová je zajímavá tím, že tramvaje zde otáčí na
kolejovém trojúhelníku. Podle magistrátu Prahy má však i tato
poslední trojúhelníková konečná v roce 2006 zmizet, tramvaje budou
prodlouženy ke stanici metra Radlická. Mrkněte také na: Proměny Radlic i konečné Laurová... |
Další informace o tramvajové dopravě najdete u linkového vedení.
AUTOBUSOVÁ DOPRAVA | |
![]() |
Našel jsem v archivu... Ač to vypadá, jako nedávná minulost listopadové výluky v Podolí, skutečnost je jiná. Tramvajová doprava v roce 2004 zažila podobnou výluku, leč trochu jinou. Použiji část popisku, který tady už jednou padl. "Po celé letní prázdniny v roce 2004 byla uzavřena trať z Dvorců přes Podolskou vodárnu až k Národnímu divadlu. Většina tramvají T3R.P vozovny Pankrác vyjížděla z dočasné vozovny Braník." |
![]() |
Noční provozovna Hostivař (cca 21.50) vypadá velmi tajemně. Podařilo se vyfotografovat alespoň tyto dva snímky, které dokazují, že páteční večer je v garážích téměř plno. I když, ono je ještě dostatečně ploch v dalších traktech provozovny, která mimo jiné sousedí s ústředními dílnami dopravního podniku... |
![]() |
Noční provozovna Hostivař (cca 21.50) vypadá velmi tajemně. Podařilo se vyfotografovat alespoň tyto dva snímky, které dokazují, že páteční večer je v garážích téměř plno. I když, ono je ještě dostatečně ploch v dalších traktech provozovny, která mimo jiné sousedí s ústředními dílnami dopravního podniku... |
![]() |
Úsek od terminálu Želivského po nový justiční palác Na Míčánkách je ve špičkách pracovních dnů plný nejen automobilů, ale i prostředků městské hromadné dopravy. Téměř neustále je co fotit. Výsledkem může být třeba také snímek kloubové Karosy na lince 139. |
![]() |
Úsek od terminálu Želivského po nový justiční palác Na Míčánkách je ve špičkách pracovních dnů plný nejen automobilů, ale i prostředků městské hromadné dopravy. Téměř neustále je co fotit. Výsledkem může být třeba také snímek nízkopodlažního autobusu na lince číslo 213. |
![]() |
Úsek od terminálu Želivského po nový justiční palác Na Míčánkách je ve špičkách pracovních dnů plný nejen automobilů, ale i prostředků městské hromadné dopravy. Téměř neustále je co fotit. Výsledkem může být třeba také snímek nízkopodlažního autobusu na lince číslo 124. |
![]() |
Autobusová linka 124 si terminálu Želivského užívá krátkou dobu, byla sem prodloužena na základě popudu cestujících, kteří se potřebovali v hojném počtu dostávat k metru. Do té doby linka končila v zastávce Kavkazská, odkud museli cestující buď tramvají nebo autobusem... |
![]() |
Noční dopravu v Praze zajišťují linky číslo 501 až 513 a následně také mimopražské linky 601 až 607. Jezdí v intervalu 30 - 90 minut, mimopražské jezdí jedním až třemi spoji nočně. Linka číslo 509 právě přijela na konečnou Na Beránku a změnila cílovou orientaci na protilehlou cílovou zastávku. |
![]() |
Z důvodu výluky tramvajové dopravy jako důsledku přestavby kolejové křižovatky Ohrada a přestavby tratě v Koněvově ulici byla linka číslo 207 odkloněna a z Ohrady pokračovala do zastávky Biskupcova. Odklony probíhaly také u ostatních linek 133 a 136 a noční linky číslo 504. Tramvaje zastoupily autobusy na linkách X9, X16 a X19. |
![]() |
Po dlouhé době jsem se dostal do Prahy v pracovní den, protože jsem jel s bráchou do jižních Čech. A proto jsem nelenil a pokud byly v provozu posilové linky, tak se je snažil vyfotit, abych si obohatil archív o, pro mě zatím, běžně nevídané linky. Kloubová Karosa projíždí v úseku zastávek Poliklinika Modřany - Tylova čtvrť na jednosměrně vedené lince číslo 157. |
![]() |
Po dlouhé době jsem se dostal do Prahy v pracovní den, protože jsem jel s bráchou do jižních Čech. A proto jsem nelenil a pokud byly v provozu posilové linky, tak se je snažil vyfotit, abych si obohatil archív o, pro mě zatím, běžně nevídané linky. Standardní Karosa projíždí v úseku zastávek Poliklinika Modřany - Tylova čtvrť na lince číslo 150. |
![]() |
V polovině června probíhal od
19:00 do 1:00 třetí ročník Pražské muzejní noci. Během ní bylo zpřístupněno
přes čtyřicet kulturních institucí, které spojovalo sedm zvláštních
autobusových linek čísel 1 až 7. Mrkněte také na: Pražská muzejní noc 2006. |
![]() |
V neděli 12. března Česká republika znovu zapadla do sněhu. Zkomplikovala dopravu i v Praze, kde se okolo 3:00 na výpadovce z Prahy u Opatova na silnici místy objevilo až 20 centimetrů sněhu. Zpoždění u prvních vyjíždějících autobusů dosahovalo v průměru deseti minut, problémy měly totiž hlavně noční linky. Jejich zpoždění dosahovalo řádově dvaceti minut. |
![]() |
V září se uskutečnil Den otevřených dveří v provozovně Hostivař. Sem od stanice metra Skalka navážela zájemce o městskou dopravu speciální autobusová linka, interně označená jako číslo 735. Z hlášení se cestující dozvěděli základní charakteristické údaje o autobusových garážích, tramvajové základně a depu metra. |
![]() |
Na konečné linky č. 174 Velká Ohrada pózuje nízkopodlažní autobus ev. č. 6541. Autobus patří kmenově garážím Řepy a je pravidelně vypravován na linky č. 119, 174 nebo 180, kde zajišťuje garantované nízkopodlažní spoje. |
Další informace o autobusové dopravě najdete u linkového vedení.
Další informace o metru najdete u linkového vedení.
JINÉ DOPRAVNÍ FOTOGRAFIE... | |
![]() |
Z důvodu výluky tramvajové dopravy jako důsledku přestavby kolejové křižovatky Ohrada a přestavby tratě v Koněvově ulici se cestující dočkali žlutých mimořádných informačních tabulí, ze kterých vyčetli, jak jim "jejich" spoje jezdí. |
![]() |
V průběhu června byly opraveny smyčky Červený Vrch a Divoká Šárka. Z toho důvodu nemohly být na konečnou Divoká Šárka vypravovány běžné jednosměrné tramvaje. Ty zastoupily obousměrné vozy KT8D5 vypravované z hloubětínské vozovny. Obousměrné vozy pak bez problémů vyjížděly a zatahovaly do vozovny Vokovice, které se výluka nedotkla. |
![]() |
Naváděcí prvky pro cestující v metru by zasloužily samostatnou kapitolu. Brzy se jí tak dočkáte. Než se k tomu ale dostanu, tak taková menší ochutnávka z nabídky všech prvků. Zelený pruh s písmenem A dává cestujícímu na zřetel, kudy se dostane z trasy B na trasu A ve stanici metra Můstek. |
![]() |
Tramvajová souprava míří z Vysočan do zastávky Balabenka a pak na Palmovku. Skoro půl roku opravovaná tramvajová trať v Sokolovské se konečně dočkala provozu. Vyjíždějící tramvaje tak nejsou odkázány jen na jednu trasu přes Nádraží Libeň. |
![]() |
O letních prázdninách byla na etapy přerušena tramvajová doprava na strategicky důležité křižovatce Palmovka. Opravovalo se zde kolejové těleso a trolejové vedení. Během výluk byly zaváděny zajímavé odklony či (již standardní) zkrácení linky číslo 24 ze Strašnic jen ke stanici metra Invalidovna. |
![]() |
Nezvyklý pohled ve směru od "provizorní" konečné Invalidovna. Křižovatka Palmovka je bez trolejového vedení. Kolejové těleso je nově položené, trolejové věže nyní instalují chybějící trolejové vedení, aby mohl být co nejdříve obnoven pravidelný tramvajový provoz. |
![]() |
Výpadek proudu na Vítězném náměstí v Praze ochromil na 5 minut tramvajovou dopravu. Vzhledem k tomu, že k výpadku došlo v sobotu dopoledne, a že žádná ze souprav nestála v pruhu pro individuální automobilovou dopravu, k žádným větším problémům nedošlo. |
![]() |
Pohled na část
obratového
trojúhelníku, kde se otáčí tramvaj. Výše položená kolej je ve směru
z centra, kolej v pravé části snímku je již z obratu na trať směr
centrum. Mrkněte také na: Proměny Radlic i konečné Laurová... |
Kapitola Systému metra je zde dočasně zařazena do doby vzniku speciálu o pražské podzemce.
Fotografie jsou v tomto náhledu v horší kvalitě, originály jsou samozřejmě lepší.
Aktualizováno: 13.01.2009
© Ondřej Patrovský 2005 - 2009 (foto)
© Filip Vlček 2005 - 2009 (text, foto)