Dopravní podnik hlavního města Prahy, akciová společnost
Nejnovější fotografie: |
Nejnovější v sekci Praha: |
18.01.2009 Nehoda aut blokoval MHD 24.12.2008 dočkali jste se nového vzhledu |
Další zajímavé podstránky: |
- Zálohové
tramvaje - Porsche 14T v provozu - Depa, vozovny, garáže |
Nové úseky metra: |
- Zahájení
provozu metra: SKALKA >
DEPO HOSTIVAŘ
- Zahájení
provozu metra: LÁDVÍ
> STŘÍŽKOV > PROSEK > LETŇANY |
Pražské muzejní noci: |
- Muzejní
noc 2008 - 5. ročník |
Odkazy k tématu: |
www.dpp.cz internetové stránky DP www.ropid.cz internetové stránky ROPIDu www.cd.cz/esko web o vlacích Esko |
Fotografie na závěr: |
CHARAKTERISTIKA DOPRAVY
Dopravní podnik provozuje městskou
hromadnou dopravu mnoha druhy dopravních prostředků. Provoz některých
(zejména autobusových) linek je pak řízen podnikem ROPID, který se stará
nejen o městskou, ale i o příměstskou a železniční dopravu za hranice
Prahy, avšak pouze ve Středočeském regionu. Z toho také vyplývá název
PID (Pražská integrovaná doprava) a ROPID (Regionální organizátor pražské
integrované dopravy).
ROPID zároveň sestavuje jízdní řády pro celou MHD v Praze a okolí, připravuje
změny, zajišťuje linkové vedení během výluk, zájemcům poskytuje na internetových
stránkách ke stažení různé plánky, letáčky a jízdní řády...
Metro
Síť metra je zajištěna na třech trasách označené písmeny. Trasy A, B a
C jsou propojeny v centrální části Prahy přestupními vazbami ve stanicích
Florenc (B a C), Muzeum (A a C) a Můstek (A a B).
Provoz metra je zajištěn od cca 5:00 do 24:00, v noční době je provoz metra
zastaven.
Intervaly v metru se pohybují mezi 90 vteřinami (špička trasa C) až do 10
minut (večerní sedlo, všechny trasy)
Tramvaje
Tramvajová síť tvoří důležitý prvek v pražské dopravě. Provoz tvoří
celkem 26 linek (ve volných dnech jen 24 linek), které spojují různé
oblasti Prahy. Hlavním přestupním uzlem ve dne je Karlovo náměstí, mezi další
vytížené uzly patří zastávka I.P.Pavlova a Anděl. Ve většině případech
jsou přestupní zastávky zároveň propojeny se stanicí metra a s některými
linkami autobusů. Centrální přestupní zastávkou v noční dopravě je zastávka
Lazarská, kde je umožněn přestup mezi všemi nočními tramvajovými
linkami.
Provoz tramvají je zajištěn od cca 4:30 do 0:30, v noci pak od cca 0:30 do
5:00.
Intervaly v tramvajové dopravě se pohybují od 4-5 minut (linka č. 9), nejlépe
však 8 minut (špička), večer pak v rozmezí 15 - 20 minut. Noční provoz je
zajištěn v intervalu 30 minut na všech linkách.
Autobusy PID
Autobusy tvoří návaznosti na metro a
slouží v okrajových částech města. Provoz je zajišťován na cca 200 linkách.
Nejvýznamnější zastávkou je terminál Smíchovské nádraží a Želivského,
odkud odjíždí přes 20 linek do okrajových obcí Prahy. Zvláštní kapitolu
tvoří školní linky, které jsou značeny samostatnou číselnou řadou 551 - 571
(neucelená řada).
Provoz autobusů je zajištěn od cca 5:00 do 0:30 (resp. 1:00), v noci pak
od cca 0:30 do 5:00.
Intervaly jsou různé v závislosti na charakteru linky. Ve špičkách bývá
interval v rozmezí 4 - 20 minut, v sedle a večer bývá jednotný interval 20
- 60 minut. Noční provoz je zajištěn v intervalu 30 minut, vybrané linky však
jezdí v intervalech 60 - 180 minut.
Autobusy ROPID
Příměstské autobusy vyjíždějí nejčastěji
od stanic metra do příměstských oblastí, v mnohých případech však zajišťují
spojení jen některých obcí. Linky číselné řady 300 vyjíždějí z
Prahy, linky číselné řady 400 obsluhují pouze přilehlé obce s návazností
na linky řady 300 pro spojení s Prahou (linka č. 401 zajišťuje spojení obcí
Senohraby, Pyšely a Nespeky, přičemž v zastávce Pyšely, náměstí je zajištěna
návaznost na linku č. 337 do Prahy). Provoz na příměstských linkách zajišťuje
více dopravců.
Provoz těchto autobusů je zpravidla zahajován již okolo 4:00 a končí mezi
22:00 a 24:00. V noční době je provoz příměstských linek zastaven.
Intervaly jsou různé v závislosti na charakteru linky. Po celý den bývá
udržován interval od 40 minut po 180 minut (resp. více v případě posilových
a účelových linek).
Lanová dráha
Lanová dráha spojuje zastávku
tramvajovou Újezd s vrchem Petřín. Na trase jsou zastávky Újezd, Nebozízek
a Petřín, na lanové dráze platí tarif PID, neplatí však jízdenka v
hodnotě 8,-.
Provoz lanovky je zajištěn od 9:00 do 23:30 v intervalu 15, večer pak 20
minut. V současnosti je do začátku září provoz
lanové dráhy na Petřín z důvodu opravy opěrných zdí přerušen.
Železnice ČD
Většina železničních tratí směřujících
z Prahy je také zahrnuta do systému PID. Některé tratě jsou integrovány
celé, některé jsou však jen z části. Intervaly na tratích jsou běžné,
jako u jiných tratí, do větších měst v okolí Prahy je pak zajištěna
taktová doprava s intervaly 30 minut ve špičce a 60 minut v sedle. Provoz na
těchto železničních tratích se řídí grafikony GVD, na které v návazných
zastávkách navazují autobusy ROPID.
Provoz železničních tratí je cca od 4:00 do 0:30, některé vlaky však zajišťují
spojení i v nočních hodinách.
Provozovny
Seznam všech dopravních provozoven s umístěním
(název ulice) a nejvhodnějším dopravním spojením (METRO, TRAM, BUS, bez noční
dopravy, pochybuji, že byste chtěli fotit v noci...). Pokud budete mít zájem,
klidně mi pak nějaké fotky pošlete, budu rád.
Aktuální
prosba pro všechny!
Vlastníte jakoukoliv fotografii (ať už klasickou
nebo digitální), na které je jako hlavní bod fotografování autobus evidenčního
čísla 7204? Pokud ano, tak mi prosím její kopii zašlete na e-mail (případně
napište na soukromý e-mail a dohodneme se na podmínkách převzetí).
Vlastníte fotografii, na které jsou zachyceny spřažené
tramvaje KT8D5 při výluce tratě Střelničná - Sídliště Ďáblice? Pokud
ano, tak mi prosím její kopii zašlete na e-mail (případně napište na
soukromý e-mail a dohodneme se na podmínkách převzetí).
Všem za případnou ochotu děkuji!
Aktualizace dne: 18.01.2009
© Filip Vlček 2005 - 2009